Alla inlägg under oktober 2009

Av Pauline Eriksson - 31 oktober 2009 16:01

Släppte ut Farax och Alfred vid 7 i morse och gjorde Farax box färdig, nu när han ska ha en vilovecka så får man passa på att göra andra saket och idag stod det hästträning på schemat. Hade bokat med Karin i Mästaremåla (Farax stod där i 2 år innan vi flyttade till Västeråkra) och hennes lilla islandshäst Robyn, och för att slå två flugor i en smäll så bokade jag med Tove och Harriet att vi skulle ta premiärturen i transport med Silvia till ett annat ställe och kunde det bli bättre än att lasta ut henne hos Karin. Det är alltid lika mysigt och trevligt att komma till Karin och Jonas. Lastningen gick jättebra med Silvia men hon var dyngsur av svett när vi kom fram, Tove och mamma Harriet gick en runda med henne i skogen så hon skulle lugna ner sig lite. Jag och Karin tog även Robyn på en prommenad för att kolla av henne lite, hon va superpigg och skulle testa lite men skärpte till sig efter en stund och med lite korrigering. Hemma igen så hängde Karin lite på henne innan vi tog in både Robyn och Silvia i stallet och vi blev bjudna på fika hos Karin "Mums"..


Robyn är piggelin och redo för bus

  


Sadeln bryr hon sig inte ett dugg om

  


Efter att vi hade fikat både på mackor och god äppelkaka så tog vi ut Silvia och lastade på henne igen på transporten och hon bara gick raka vägen in, härligt att se, hon som verkligen har vägrat tidigareGlad. Tove och Harriet körde hem själva och meddelade senare att det hade gått super och att hon inte ens hade varit svettig när dem kom hem.. mycket bra..


Fina Silvia på annan ort för första gången på länge

  


Sen longerade jag Robyn en stund och hon blev rejält upprörd när jag satte lite press på henne och det tog en stund innan hon hade rejsat av sig det värsta och började lyssna på vad jag ville. Karin testade sen en liten stund innan hon för första gången satt på hennes rygg, det var inga problem och vi gick även några stappliga steg och Karin var överlyckligTyst. Jag kommer ihåg första gången jag satt på Farax, det var en underbar känsla efter att ha harvat runt på marken så länge, men allt markarbete gör verkligen att det är en baggis att sitta in/rida in en häst.


Första gången som ridhäst

  


Karin och Jonas katt "Saita", hon är världens mysigaste katt

  


Det har varit en härlig dag och Farax har bara skrotat runt i hagen och tycker nog oxå att det är skönt att slippa matte ett tag, men snacka om jag kommer bli ridsugen..


Förrästen glömde ju säga att det har kommit svart på vitt nu, vi tog hem High point Awards i torsdags och det innebär även att vi är vinnare av totalcupen denna säsong....JIPPPII !!!!


Ikväll ska det firasCool

Av Pauline Eriksson - 30 oktober 2009 19:45

Jag föredrar dock att veta och efter gårdagen så vet jag med ganska stor sannolikhet att vi tog hem "South Swedish Circuit" cupen som innefattat 4 st tävlingar denna säsongen, jag och Farax har deltagit i 3 av dem. Syrran och jag räknade både avit och rätt igår och det kan inte vara nån annan utgång (har det inte svart på vitt ännu)Oskyldig. Det kommer att meddelas på www.wris.nu enligt funktionär nästa vecka och innan vi körde igår så ledde vi även dagscupen och det skulle innebära ett nytt täcke till RuxenSkrattande.


Som ni förstår så gick det "super" igår och jag är så fantastiskt stolt över min fina fina häst.

Vi började med Trail in Hand och det var första gången vi deltog i en sådan klass och ska ärligt erkänna att det var lite taktiskt tänkt eftersom jag ville komma in på banan innan trailen. Trail in Hand innebär att man går brevid hästen genom ett trailmönster och ska visa upp kommunikationen som man har med hästen på marken. Vilket innebär att när det tex är trav så får jag springa och själv hoppa över bommar och dyligt, det kändes onekligen lite töntigt men vi kom 2:a för båda domarna. Ja det var 2 domare och jag har inte rikitgt koll på varför man har 2 som dömmer och att man får 2 st placeringar per klass och jag förstår det ännu mindre när dem inte är överräns, men men man kan väl inte fatta allt här i världen.

Efter lunchen så var det dags för Trail (uppsutten) och det var en riktigs svår bana men jag gick den noga och det blev en riktigt bra ritt förrutom att vi hade många islag i bommarna men annars hade vi en väldigt bra känsla och det flöt på. Förrutom på bron, den var läbbig tyckte Farax och tänkte att det här vågar inte jag men som den underbara lilla häst han är så gör han allt för sin matte även att han nästan inte vågade.


Usch, jag vågar inte...

  


Vi kom 2:a av den ena domaren och 5:a av den andra (konstigt).


Väl samspelta 


Sen var det dags för Western Horsemanship och det gick riktig bra och vi kom 1:a av den ena domaren och 2:a av den andra så det måste man vara nöjd medTyst.


Uppradade för prisutdelning

  


Sista klassen var Western pleasure och det är inte vår favoritgren och det var väldigt bra motstånd så 3:a av båda domarna var inte så illa pinkat av en snabb arabhäst.


Syster Petra och en till synes nöjd Farax (färdig för denna säsong) framför Bökebergs fina anläggning.



Hemma i boxen med en massa rosetter..


Eftersom att det är 2 st domare så fick man 2 rosetter per klass vilket resulterade i 8 st igår. Konstiga färger är det oxå, Blå= 1:a, Röd= 2:a, Gul= 3:a och Rosa= 5:a, det är väl nåt amerikanskt???

Tänk att få avsluta säsongen på detta sätt, kan inte annat än känna mig ödmjuk och previlegiad över att det har gått så himla bra...

Tack "ALLA" inblandade som har stöttat och hejat på oss under hela säsongen, idag börjar Farax vilovecka, vågar inte ställa han för länge med tanke på hans stela leder.


Kramiz

Av Pauline Eriksson - 28 oktober 2009 20:19

Farax gillar sin transport och stiger alltid villigt ombordGlad

  


Farax är färdigputsad och transporten packad, så nu är det min tur att få mat och kanske en dusch. Alltid djuren först det är konstigt hur det blir, men det känns som att jag har allt under konstroll. Lite stressad kände jag mig när jag var hemma halv 5 och skulle börja fixa, som tur var kunde Elina hjälpa mig och mocka och köra in spån i transporten. Red en pytteliten stund i paddocken för han kändes oförskämt fin så jag ville inte pressa honom i onödan utan spara den energin till imon.


Rastplatsen påväg mot Sportcupen i Strängnäs denna sommaren

  


Berätta om tävlingen imorgon kväll eller på fredag.


Kramiz från Pauline & Farax

Av Pauline Eriksson - 26 oktober 2009 22:07

Prinsen kändes fin fin ikvällGlad och jag hade en bra ridkänsla, tog ett pass i ridhuset nu ikväll och det blev fokus på galoppombytena. Förrutom att han trycker lite med vänsterbogen från höger galopp till vänster så gick passet super.

Han var positiv och kämpade väl i uppvärmningen med galoppslutor och förvänd galopp innan vi gav oss på bytena och som sagt så trycker han en aning med vänsterbogen men jag gjorde ingen större affär av det ikväll, vi får helt enkelt slipa på det i vinter för nästa år blir målet att försöka oss på galoppombyten i varje steg och då måste han verkligen vara mjuk och stark.

Imorgon blir det lite stressigt för vi måste hämta hö till kusarna så jag hoppas att jag hinner rida nåt litet pass i alla fall, men mat till pållarna måste man ju bara hämta... man har liksom inget val...


Det är ett tag till innan man få se en sån här bild ute, nu är det mest rusk och lera.

Men jag tycker nog att denna bild piggar upp liteCool

tulpaner  


Kramis och God Natt all gladaTyst

Av Pauline Eriksson - 25 oktober 2009 20:30

Det har varit en väldigt trevlig dag förrutom att det har regnat hela dagen men vad gör väl det när allt annat går bra. Jag var på Gittan redan från början och hennes inställning va att det här skulle bli sista tävlingen för Kuzan och sen skulle hon bli avelssto men efter idag får hon nog tänka om. Dem gjorde väldigt fina ritter och i Western Riding tog hon en andra placering med ca 10 deltagare. SUPER...Skrattande... Det blev även bra och fina ritter i Western Horsemanchip (förutom att Gittan glömde nån del i mönstretOskyldig) och Trailen.


Matchande andra placering efter mycket fin ritt.


Väldigt trevlig ekipage, henne får man passa sig för nästa säsong...


Efter att ha groomat och coatchat Gittan och Kuzan styrda jag Britta (min V70) hem till mina föräldrar, jag och syrran gick en långrunda innan vi åt middag med mor, far och lille Hugo. Sen fick syrran tortera mig en halvtimme med att slinga mitt hår och hon tycker det är lika roligt varje gång och efter att stuckit mig typ hundra gånger med en virknål i huvudet så har man ganska ont och känner mig nästan illamåendeGuld i mun. Men ska man vara fin så får man lida pin.


Idag har Farax sluppit se sin matte och kan tänka att han tyckt det varit ganska skönt och imon påbörja vi sista uppladdningen för denna säsongen för på torsdag gäller det. 


Håller Er uppdaterade på hur uppladdningen går... Kramiz

Av Pauline Eriksson - 24 oktober 2009 21:09

Finaste Farax


Farax denna morgon, redo för en ridtur.

Tur vi red på morgonen för det har regnat hela dagen.

  


Nog har min fina häst fått en massa och då menar jag en massa behandlingar av både det ena och det andra, massage och andra alternativbehandlingar för att hålla han frisk och mjuk. Jag själv har endast en gång provat på ryggmassage och det var när jag fått ett presentkort från nån födelsedag. Men den senaste tiden har jag känt mig väldigt stel i nacken och de sista veckorna har jag haft riktig värk från nacken ner mellan skulderbladen, men det är väl kanske inget att klaga över, det finns alltid nån som har det värre, ellerObestämd.

Men idag efter att har ridit en skogsrunda med Ruxen och narturligtvis strechat och masserat honom efteråtFlört och efter träningspasset på "Friskis" så var jag och Tina och fick massage. Herregud va detta va skönt och "Söte Göte" va ont det gjorde och fick frågan hur länge jag hade haft ont i nacken?? Efteråt kändes det som om jag hade blivit helt nockad, trött och öm och det va tur jag inte hade nåt speciellt bokat denna kväll. Det blev bara en fika med vännen Helen och hon åkte precis, så nu blir det sova sängen för imon ska jag coatcha Gittan och hennes häst på vårt klubbmästerskap så det blir upp tidigt imon oxå.


Sov gott

Av Pauline Eriksson - 23 oktober 2009 23:11

Då va det helg igen, "fattar inte" men först är det måndag och sen är fredag, det går så väldigt fort och det beror nog dels på att man har ett jobb som är kul och inspirerande (passa bra att skriva när man vet att chefen läserSkrattande) och sen fullt upp på fritiden. 

Hm, har fått lite kommentarer att jag inte alltid stavar så väl här på bloggen och kanske inte alltid ens tänker till innan jag skriver nåt, men det kanske beror på att jag skriver oftast sent på kvällenObestämd. haha skrev för några dagar sedan att man skulle ställa fram klockan natten mellan lördag och söndag, men som Tina kommenterade så är det ju naturligtvis bakåt man ska dra klockan. Vad skulle jag göra utan Tina och min syster som snabbt la märke till att jag hade skrivit "tänk om dygnet hade 24 timmar" men det har det så klart varje dygnTyst. Men det är väl kul att Ni verkligen läser och jag bjuder på dem felen, men det är bra att Ni håller koll på mig.


I kväll fick Ruxen ett tufft pass i ridhuset och det blev trailträning med en massa bommar. Grenen trail är en gren där man ska ta sig igenom hinder av olika slag som tex grinden som Ni kunde se för några dagar sedan, det kan även vara att man ska backa genom ett L av bommar eller gå över en bro/pressening allt för att visa att man har en lydig häst som man skulle kunna använda sig av i ett arbete på en ranch. Det är också alltid en massa bommar och koner som man ska ta sig över eller runt, helst utan att röra dem, varje islag ge straffpoäng så det gäller att hästen är rädd om sina fötter. Det skulle man inte kunna säga om min Prins och eftersom han är ganska stor så skulle han behöva vara lite extra försiktig och lydig. Lydigheten är väl inget att klaga på men bryr sig inte så jättemycket om han slår i eller trampa på en bom eller kon. Så ikväll blev det träning med trav och galoppbommar på volt och det gick inget vidare till en början så därför blev passet ganska långt innan jag var nöjd och han gick samlat i galopp på volt med fyra bommar utan att slå i dem. Han blev ganska varm och svettig så det blev både stretchning och svampning och täcke på inför natten, inte läge för Prinsen att bli kall nu när det är tävling nästa vecka.


Som sagt det blir en del bommar som man helst ska undvika att röra vid.

  


God Natt

Av Pauline Eriksson - 22 oktober 2009 20:07

1 vecka kvar till tävlingen i Bökeberg och igår anmälde jag mig, Farax har inte hostat en enda gång nu (peppa peppa) så jag hoppas att det håller i sig. Men han har känts lite sliten dem sista dagarna så han behöver nog en viloperiod efter nästa helg, ikväll tog jag och Emmy en lite skogsrunda. När vi kom tillbaka så fick vi reda på att en älgko och hennes kalv hade varit inne i vår hage och vänt och dragit med sig staketet, men när vi kom ner till hagen så var det endast 2 st stolpar som hade gått av så det var snabbt fixat. Stackars älgarna är väl stressade nu i jakttider så det är väl inte så konstigt att dem försöker hitta nya vägar.


Kompisar...Skrattande

Farax o Alfred kliar  

Alfred & Farax förra året

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards