Alla inlägg under februari 2010

Av Pauline Eriksson - 27 februari 2010 16:16

Idag har solen varit framme igen  och vårkänslorna bara flödar, just nu går "livet" bara fin fint på dem flesta plan (peppar peppar). Det är väl konstigt hur det nästan alltid är så att när man kommer in i en bra period så verkar allt följa med och likadant när det blir en sämre period så går allt dåligt.


Snön töar för fullt och mycket vatten blir det, det är bäddat för översvämmningar och leriga hagar. Alfred har knäckt 3 st stolpar i hagen som jag bara tryckt ner i snön eftersom jag inte har hunnit fixa nåt bättre så det ska bli skönt att Emmy kommer hem imon så vi kan hjälpas åt.


Faraxen har gått bra denna veckan förutom i torsdags när vi skulle träna på byten mellan konerna som vi har varit ganska bra på men han bara stressade upp sig och skulle bara kasta sig in i bytena. Det blev ett tufft pass för jag gav mig inte förräns han lugnt och fint väntade på min signal och det tog en stund, herregud va pojken var svettig. Det var tur att Elina kunde rida ut han en runda i skogen igår så han inte blev stel, för jag hann inte rida.


Idag har jag handlat present till min söta systerson Hugo för han fyller 5 år nu på fredag och då ska vi åka till badhus med honom.


Alias "Guldlock"


Nu ska jag upp i ridhuset och ta ett barbackapass med Prinsen.


Önskar Er en trevlig Lördag kväll  

Av Pauline Eriksson - 22 februari 2010 21:40

Min Prins bara älskar när jag borsta han med piggborsten, och man ska riva och ta i ordentligt för det tycker han klia gott. Stod nästan en halvtimme ikväll och skrubbade så armarna värkte  .


Det blev ingen träning på Friskis ikväll för förkylningen hänger fortfarande i så det hade kanske inte varit så lyckat, istället blev det barbackaridning i ridhuset.

Ruxen var supermjuk och fin, vi tränade övergångar, backövningar, förvänd galopp och avslutade med några enkla byten och dem satt som en smäck. Den vänstra bogen som han har skjutit ut i galoppombytena har börjat arta sig och han är mycket lugnare i bytena från höger till vänster.


Imorgon ska jag köra hem till mamma för hon ska hjälpa mig att sy ihopa Farax täcke som Alfred demolerade i förgår.


Jag har verkligen inga "gröna fingrar" men har börjat bli lite bättre på att få mina blommor att överleva. Här ser Ni min Orgidé som blommar för andra gången, är faktiskt lite stolt över detta  


Höres en annan dag  

Av Pauline Eriksson - 21 februari 2010 20:39

Det går ju inte att gräva ner sig i att det är en jävla massa snö, det går ju inte att göra nåt åt utan man får försöka fokusera på dem bra sakerna. En väldigt bra sak är att det är väldigt mycket längre ljust på kvällarna och det är hur skönt som helst.


Gårdagens ridpass med Farax blev mycket bra och jag ser mer och mer fram emot tävlingen om 2 veckor och syrran har bestämt att hon ska med, Hugos kalas flyttade hon till helgen efter.


Idag red jag ut tillsammans med Lina på Alfred och Chris på Tex, det var perfekt temperatur och perfekt underlag.


Påväg ut i skogen


Hemma igen


Nöjd med skogsturen


Efter att jag var klar med Faraxen så red jag Silvia en stund i ridhuset, Tove hade bett mig ta henne ett pass i helgen eftersom hennes knä hade hoppat ur led. Det är lite ovant att rida en så liten häst när man är van vid min stora bruna springare, men visst är det lättare att hålla om en mindre häst och det är lättare att rida ihop mindre "kilo". Silvia vill gärna tro att hon äger bettet ibland och framförallt i övergångarna så kör hon upp huvudet och vill inte svara. Det blev en del diskussioner oss emellan men kändes väldigt mjuk och fin på slutet.

 

Silvia efter kvällens pass


God Natt       


     

Av Pauline Eriksson - 20 februari 2010 16:17

Igår kväll tränade vi trail igen och Farax var verkligen med på noterna, ställde upp tajta slalomkoner, galoppbomar och ett lite knivigt backhinder. Det gick jättebra med alla övningarna framför allt backhindret, han liksom smög runt och tog små fina steg ett i taget när jag bad honom  . Börja se fram emot tävlingen den 6 mars, men bara det inte fortsätter snöa som det har gjort den sista tiden, nu börjar jag bli "jävligt" trött på snö.

Emmy har åkt till Österrike nu en vecka för att åka skidor, fattar inte att man vill åka till snön när vi har i överflöd här hemma, men jag antar att det är själva grejen att komma hemifrån och göra nåt annat. Chris och Lina hjälper henne med Alfred så imorgon bitti ska jag och Chris rida ut i skogen.


Snoret bara fortsätter rinna och det känns som om jag har snytit ut halva hjärnan    , fattar inte vad det kommer ifrån.


Längtar efter våren och sommaren, så här såg det ut förra året när vi var på aprilshowen, soligt och skönt  

  


Lite sur/arg   på Alfred idag eftersom han har totaldemolerat Farax täcke, det var ett tag sedan han bet sönder det nu eftersom jag har kletat på antibit, men det har väl försvunnit nu när det har snöat så mycket. Mamma blir nog glad när hon får lite mer syarbete....eller inte..


Nu ska jag upp i ridhuset och rida lite, vet inte riktigt var vi ska träna på idag men jag får väl tänka ut nåt.. skriver imon om hur det har gått.


Hej hopp så länge

Av Pauline Eriksson - 17 februari 2010 18:35

Syrran har skrivit på "Gästboken" att hon tycker det börjar bli lång tid mellan mina inlägg och den sista tiden har det nog varit så. Det har helt enkelt inte funnits tid men lovar att jag ska bättra mig så snart tävlingssäsongen börjar så ni får reda på hur träningen går  .


Första tävlingen är nu spikad, den 6 mars är det en uppvärmningstävling i Bökeberg som jag har bestämt mig för att åka på. Syrran kan tyvärr inte följa med för den dagen ska hon ha kalas för Hugo, jag få fira Hugo rejält på fredagen när han fyller. Hoppas att nån annan vill följa med och hjälpa mig och framför allt så man slipper köra själv, det är ju ändå 20 mil och nu vet man inte hur vädret kommer att vara.


Bökeberg Challenge 2009


I går red jag och Farax ut själva i skogen, det var mörkt och militärer campade i skogen, Farax intog krigsstegen som är väldigt höga och spänstiga men väldigt svåra att rida lätt i...ler... har är så rolig när han gör så.


Ikväll har jag ridit i ridhuset, var inte sådär laddad för att rida eftersom jag är ganska förkyld , men väl uppe på hästryggen så fick jag kraft. Det blev ett ganska hårt pass och kände mig nöjd när jag avslutade, vi tränade sidvärtes rörleser, slutor, spinn och avslutade med att rida på en hand och det kändes bättre än förra gången. Nu måste vi börja tagga upp oss lite för snart drar det igång på allvar. 


Ha de så länge 

Av Pauline Eriksson - 14 februari 2010 21:33

Idag har det varit lekdag med Hugo och det började med bilbana och slutade med tunnelgrävning i snövallarna i trädgården.


Hugo kämpade förtvivlat i snön  


Isak var med ute och kollade läget


Inspekterade så vi byggde rätt


Grottan blev ett perfekt garage tyckte Hugo


Snacka om att det är mycket snö


Farax träning har gått upp och ner denna veckan, i onsdags red jag i ridhuset och tränade på att rida på en hand men det gick inget vidare. Har nog ridit för mycket med handen den senaste tiden, i torsdags vilade han och i fredags blev det reiningpass i ridhuset. Tränade på byten från volt till volt och han brukar bli både lite stressad och skjuta ut den vänstra bogen men jag var väldigt nöjd med honom, avslutade med att spinna åt vänster och avslutade när han bjöd bra åt det hållet. I lördags red jag och Farax ut själva och det hade "som vanligt" snöat under natten så det var ganska tungt och så blåste det lite med.

Ikväll var jag väldigt nöjd med Ruxen, körde mycket galoppombyten och satte upp koner som vi bytte emellan, måste bara sätta dem på en hand oxå.


Det var en liten snabbversion av denna veckan, har inte hunnit skriva innan.


Höres nästa vecka              

Av Pauline Eriksson - 9 februari 2010 21:18

Om några veckor fyller min systerson Hugo 5 år och man undrar vart dem åren har tagit vägen, tiden bara springer iväg och man hinner knappt reflektera.


Julen 2006, Så liten  Hugo var, här med den skottkärra som han fick av mig och som han har hjälpt sin morfar köra in ved med sedan dess...ler... 

  


Igår vilade Farax som vanligt när det är måndag och jag passa på att åka till Friskis men ikväll red jag och Tove ut en runda och det var jättehärligt nästan helt vindstilla. Vi pulsade en hel del i hög snö så både Farax och Silvia var lite möra på hemvägen men det är bra träning.


Full fart, bild tagen för ca 4 år sedan och jag tror att den är tagen av Emelie Thoresson, den är i alla fall lite kul... 


















Som sagt tiden bara springer iväg......




Nu är det snart natten igen och ännu en dag har gått  

Av Pauline Eriksson - 7 februari 2010 21:37

I lördags morse red jag och Farax ut själva i Rosenholmsskogarna och det var full med skjutglada militärer på skjutbanorna. Ville inte störa så jag försökte i möjligaste mån inte rida precis vid banorna utan gav mig i stället ut på stigar som leder över ängar och sådant som inte är skottat vilket är väldigt jobbigt att pulsa i. Farax var rejält trött efter ridturen som innebar skritt, trav och galopp i den djupa snön.


På eftermiddagen var jag inne på Friskis och körde "Cirkelfys"   och sen var det bara att göra sig iordning för kvällen. Vi var nämligen 20 pers som hade bokat bord på Eringsboda Brunn där "The Playtones" (vinnare av dansbandskampen) skulle spela och vi skulle vara där redan kl 7. Mycket trevlig kväll men gräsligt mycket folk att trängas med men det positiva var att det var svårt att ta sig fram till baren vilket gjorde att det blev måttligt intag av god dryck...ler... sov hos mor och far, för jag hade inte nån som kunde köra mig hem och det var ganska skönt att vakna upp där och även få kela lite med Isak.

 

Gullungen   verkade vara glad att matte var på besök.

 


Mamma körde hem mig efter lunch och när jag var klar i stallet så körde jag till Familjen Thoresson, hade bokat träning med deras unghästar Lolli och Lux.

Först gick vi iväg med Lolli till ett ridhus i närheten för att longera henne, första gången vi gjorde det så det blev lite "kajko" i hjärnan på henne men efter några gånger så förstod hon vad jag menade. Det var även mycket som hände utanför ridhuset och på stallplanen så det blev en väldigt bra träning med Lolli och hon var helt slut i hjärnan på vägen hem. Sen tog vi ett kort pass med Lux och det var första gången jag höll i/tränade honom och den lille söta hingstungen har fått lite väl mycket luft under vingarna och det var hög tid att sätta gränser. Emelie (Lux ägare) har mycket att jobba med och han har ett helt annat sätt jämförelse med Lolli som är Erikas.


Hann bara hem och ta in Farax och Alfred, slänga i mig lite mat och sen var det dags för ridlektion för Tove och Silvia.. som vanligt är jag "Tidsoptimist". 

Oj oj oj va bra det gick för Tove och Silvia det lossnade rejält, dem har haft väldiga problem med galoppen och idag avslutade vi med fin galoppfattninge från skritt, fin form i galoppen och väldigt mjuk fin avsaktning.. skitbra jobbat .

 

Sen var det dags för min Farax och Alfred, ikväll blev det löshoppning och jag vet inte var det va ikväll (kanske träningsverk från igår) men Farax kändes sådär när jag värmde (longering) upp honom. Hade tänkt låta han hoppa ganska högt ikväll men han vägrade när vi höjde till 1,10 och det var omöjligt att få honom över det så vi fick sänka och nöja oss med oxer på 1 meter.


Snacka om att denna helgen har gått snabbt och imorgon är det redan måndag och det är jobbedag och det är bara att maka sig upp 05:20 som vanligt.


God Natt

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards