Alla inlägg under april 2009

Av Pauline Eriksson - 29 april 2009 18:41

Ja det är vad Farax har gjort det senaste dygnet, så medicinen verkar bra.

idag skulle jag rida ut enligt veterinärens råd för att få han att hosta upp så mycket som möjligt. så jag tog in han i stallet gav lite mat med medicin i och sen körde jag och Tina till Rosenholm och sprang en runda. Trött var jag sen och tänkte att det skulle vara skönt att åka runt en runda på Faraxen i det fina vädret men ak vad jag bedrog mig. När jag kom ut i stallet igen så va han helt dyngsur av svett, jag läste direkt på medicinburken och där stod att svettningar kunde vara biverkning. Ringde till jourvetrinären och hon sa att det va en vanligt biverkning och att jag inte behövde oroa mig, hon tyckte dock inte att jag skulle rida i dag men gärna gå en rejäl runda med han. pust... hur sugen var jag på det "inte alls", men det va bara att ta på sig joggingskorna igen och ge sig av. När jag kom tillbaka och hade svampat honom så verkade han vara ok igen.

Så nu är jag helt färdig i min kropp efter att ha besiktigat hus hela dagen och sen dessa aktiviteter på eftermiddagen. Nä nu måste jag fortsätta jobba, jobba, jobba... skriva protokoll.

Fortsättning följer... hoppas att det blir lite positiv läsning framöver, det är mycket roligare att skriva om positiva saker.

lägger ut en rolig bild på Farax i sin tävlingskostym...hihi. visst är han fin?

Av Pauline Eriksson - 28 april 2009 22:20

Farax har fortsatt vara lite krasslig med sin konstiga andning och har även börjat hosta så idag ringde jag veterinär som kom ut och undersökte han. Hon trodde att den äldre förkylningen gjort att han blivit känlig och ljuden och hostningarna kan vara typ astmaanfall och då skulle kolikanfallet som han hade i torsdag tyda på ett akut astmaanfall (syrebrist), hon hörde även att han var roslig bakom frambenet så hon skrev ut slemlösande/luftutvidgande medicin samt tog hon ett blodprov för att utesluta infektion. Nu känns det ialla fall som att man gör något mer än att bara avvakta, så redan ikväll började han hosta jättemycket och redan imorgon vill veterinären att jag skulle börja rida han så han får upp allt slem.

Fick även reda på att det blir Pernilla träning 9-10 maj och jag hoppas verkligen att vi kan vara med, men vi får se hur detta verkar.

Ni får hålla alla tummar och tår på att min lilla älskling piggnar till.

Idag blir det lite bilder från Chappen 2007 som får pigga upp tillvaron, och även en bild på Farax försteskötare Petra (hihi, nu blir nog kära syster lite sur att jag lägger ut en bild på henne...ler...)



Av Pauline Eriksson - 26 april 2009 21:53

Tyvärr blev det ingen tävling för Farax idag han har sedan i torsdags fortsatt med konstiga "inandningsljud" och även varit lite snuvig i näsan. Jag känner mig ganska besviken över att han alltid ska vara sjuk på ett eller annat vis men förhoppningsvis så är det inget allvarligt. Jag och Emmy körde till Bökeberg ändå för att kolla in tävlingen så det blev en trevlig dag. Men visst var man sugen på att in och rocka loss på banan iallafall hade trailmönstret blivit en utmaning. Livet ska nog inte vara lätt utan det är verkligen fullt med prövningar hela tiden, nu hoppas vi på att min tränare Pernilla ska komma ner och hålla träning. Det känns som att jag behöver ha något att se fram emot, nästa tävling är ju inte förräns i slutet på maj (det känns som en evighet just nu). Men det viktigaste nu är att Faraxen blir frisk.

Jag lägger in ett par bilder från hopptävlingen som vi hade 1 mars, då Farax och jag blev klubbmästare, det är bäst att fokusera på positiva stunder just nu...ler...

Kramis så hörs vi snart igen.

Av Pauline Eriksson - 23 april 2009 21:25

Ja igår var jag och en kollega på ett seminarium som facket bjöd på, Göran Hellström hade en timmes "stand up" om det ljuva livet , både i vardagslivet och arbetslivet. Mycket roligt var det och en liten uppladdning mitt i vardagen.

Efter dagens arbete och efter att Farax och Alfreds boxar var rengjorda sadlade jag Farax för att ta en tur i Rosenholmsskogarna. Farax hade lite konstiga ljud för sig och hostade även några gånger och kändes lite konstig. Jag skrittade bara och satt av och gick sista biten hem, när jag tagit in han i boxen så ville han direkt lägga sig ner och jag fick skynda mig ta av sadeln. Han la sig direkt ner, flämtade och började svettas, det blev som tur var ett milt kolikanfall och det kanske var bra att jag hade ridit en runda innan. Jag lät han ligga ner och efter en timme så var han på benen igen och började tugga på lite hö. Har precis varit ute och kollat han och det verkar vara lugnt.

Var ute i hagen vid lunch idag och tog några bilder på Farax och hans bästis Alfred, visst är dem söta...ler...

Av Pauline Eriksson - 22 april 2009 07:26

Igår var en riktigt fullspäckad dag som i och för sig många av mina dagar är. På lunchen var jag och fikade med min kära vän Nettan som för ett par månader sen fick en underbar liten dotter "Betty". Ja hon måste vara bland det sötaste som fött på denna jord med helt otroligt långa ögonfransar...ler...

Efter jobbet red jag Farax ett kort pass i paddocken, det va igentligen hans vilodag men jag ska iväg på föreläsning ikväll så han får vila idag istället. Träningspasset gick jättebra, gjorde lite mjukgörande övningar och avslutade med att göra några galoppombyten och oj vad fina byten det blev så efter 5-6 byten satt jag av och kände mig väldigt nöjd, det är bäst att inte kräva för mycket så här dagarna innan tävling, det slutar bara i prestationsångest och kaos. Känner mig supertaggad inför helgens tävling särskilt när man ser att det ska bli upp emot 25 grader varm, det gör ju inte det sämre.


Höres en annan dag

Av Pauline Eriksson - 20 april 2009 21:22

Kul med lite kommentarer, känner nu lite press på att verkligen skriva..hm.

Ja, efter en "hård" arbetsdag så red jag ut på en härlig men något blåsig skogstur med min "lilla ponny", det blev ett 1,5 tim skrittpass, har börjat lägga in det då o då, har fått för mig att det är bra. med mig fick jag "Tant Helen" (jag får faktiskt kalla henne det...ler...) och hennes JÄTTESTORA svarta springare Capone. Helen är lite skrajsen för att rida ut med sin stora bäst, han kan vara lite busig ibland, så hon tycker om att följa med mig och Farax på våra lugna rundor.

Allt gick jättebra tills vi skulle trava upp för en backe för att jag skulle få upp lite värme, då tyckte Capone att vi skulle galoppera och började göra små skutt... hihi. och sen blev det skritt hela vägen hem.

När jag kom in från stallet så gick jag ut på nätet och kollade mönstrena till helgens tävling och konstaterade att trailmönstret var en aningens knepigt. Enligt min tränare Pernilla och även mig själv så ska inte jag träna trail utan endast tävla men nog fick jag lite prestationsångest och kanske försöker mig på ett trailpass i veckan. Jag har ju inte tålamod att ta ett steg i taget och sen blir det i slag i dem där jävla bomarna, jag hatar verkligen det ljudet och då går det tyvärr ut över min lilla ponny. jag får väl se hur jag ska lägga upp denna veckan. Nu är det nog dags att sova, kl ringer säkert som vanligt 05:15 i morgon.

Lägger in en häftig bild på Farax som även den är tagen av Syrran.

Kramis så länge

Av Pauline Eriksson - 19 april 2009 18:42

Hej hopp..

än så länge är det ingen som vet att jag har blivit en bloggare, det är nog inte riktigt min grej eller det har i alla fall inte varit.

Lite nervöst är det nästan och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.

Tanken är från min sida att berätta lite om mig och Farax när vi träna och tävla och kanske för att själv analysera om vad som gick bra och vad som gick mindre bra.

Jag kan ju börja med att berätta att Farax och jag startade tävlingssäsongen förra helgen på Grevagårdens Aprilshow, min syster Petra (som är Farax förste skötare) va med oss och vi hade verkligen en toppenhelg. Vi åkte på långfredagen och stannade till hos min kära vän Anne som bor i Sävsjö, som vanligt när jag och Petra är ute på vägarna och kör så blir det inte riktigt som vi tänker oss. Vi bara måste köra lite fel och denna gången blev det när vi skulle hitta till Anne som jag varit hos säkert 20 gånger men denna gången körde vi med en GPS och jag trodde jag hade ställt in den rätt men inte...ler... det va ingen genväg som jag trodde först utan det blev ca 2 mil omväg.

Anne föder upp Morganhästar och vi har varit vänner nu i ca 7 år, hon har en helt underbar liten palominohings som jag är löjligt förtjust i. vi stannade hos Anne i nån timme och fikade, Farax fick stå brevid och mumsa på lite hö, innan vi fortsatte till Grevagården. Jag skulle bara tävla på Lördagen så efter att tävlingarna va slut på kvällen red jag Farax en stund i ridhuset, han kändes fin men lite trött. På Lördagen var det dax för tävling, som vanligt är det en bitterjuv känsla i min mage men jag blev väldigt nöjd med vår prestation. Det började med trailen som vi har en del problem med, ofta när vi kommer i trånga lägen så kan det bli lite ommoblering av bommar och dyligt. Det gick jättebra med några mindre missar och med lugnet i behåll, det va 2 st domare och jag blev placerad 4 av båda. Efter några timmars paus mellan klasserna så var det western horsemanship och jag va jättenöjd med mönstret och trodde att jag skulle vara bland dem 3 bästa men blev placerad 4:a och 5:a, men det viktigaste är att det kändes bra. sista klassen va pleasure och Farax kändes trött och tung men han kämpade väl som vanligt och vi blev placerade 2:a och 3:a. sammanfattningsvis kändes det som en toppenstart på säsongen och om 2 veckor väntar första Bökebergs tävlingen.. jättekul.

Jaha då har man skrivit sitt första inlägg på sin blogg, lägger till en blid på min underbara Farax utanför Grevagårdens ridhus.

På återseende....

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<<
April 2009 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards