Alla inlägg under november 2014

Av Pauline Eriksson - 23 november 2014 19:15

Det har handlat ganska mycket om getterna den sista tiden men faktum är att hästarna är igång i alla fall 3-4 gånger i veckan och förra helgen var jag iväg på unghästträff med Zirocco.


Igår var Lisa här på förmiddagen och red Zirocco, det börjar gå riktigt bra och det är jag glad för. Vi körde lite bomövning vilket är bra både för Z kropp och knopp. Hade ganska mycket energi igår vilket gjorde att jag tog tag i montering av då återstående plåtarna till vedboden sedan städade jag både stallet och maskinhallen.


Idag tänkte jag löshoppa hästarna igen och grannen Nina kom för att hjälpa till. Zirocco har gått från helt galen hoppa jämfota över hinderna till att visa riktigt fin teknik men idag kunde det gått riktigt illa. Allt gick bra från början men när vi höjde en sista gång så tvekade han och hoppade av nästan från stillastående och hamnade mitt i hindret med en bom mellan benen. Det såg riktigt otäkt ut men det ser ut som att han klarade sig med endast en liten skrapsår på ena benet.



Sprången över hinderna börja se rikigt bra ut sen måste han ju även spela loss lite emellan, dock kan jag numera bryta han när som vilket va svårare tidigare.


Farax fick också ta några språng men kändes lite trött så det blev ingen vidare höjning för han


Trotts lite trötta språng skulle även han visa att han är en arab med hög svansföring.  

Av Pauline Eriksson - 22 november 2014 17:08

Oj vad det var länge sedan det blev någon uppdatering här på bloggen, anledningen är i alla fall inte att det har varit en händelselös tid utan man kan väl säga att det är tvärt om  .


Men nu kändes det nästan som att det var ett måste att berätta vad som hände tidigare i veckan. Jag åkte på kurs tidigt i måndags morse och utbildningen gick i Göteborg, ca kl 14:30 började Henke att ringa och skrev i ett sms att jag skulle ringa upp direkt. Vi har en tid misstänkt att våra små gettjejer Maja och Hilda var dräktiga och detta var inget som vi önskade då dem endast är 9 månader själva. Jag började för ca 1,5 månad sedan att räkna på hur gamla dem var när vi hämtade dem och när en get kan bli könsmogen, ringde även till uppfödaren som aldrig hade varit med om att hennes getter blivit dräktiga så tidigt och hoppades inte att så var fallet. Då våra pojkar är kastrerade tidigt så fanns inte det på kartan och enligt vad jag kunde läsa mig till så fanns möjligheten för en getflicka att bli dräktig redan när hon är 4 månader.

Båda våra tjejer hade lyckats med detta för nu 5 månader efter att vi hämtat hem dem så tittade 3 st små minigetter fram. Det blev en väldigt kämpig kväll för Henke i måndags när jag inte var hemma men vi har ju två fantastiska grannkillar som hjälpte Henke att förlösa Hilda då hennes lilla unge fastnat och var illa ute.

Så från att först ha tänkt ha 2 getter som sedan ändå blev 4 i somras så har vi nu 7  .


Maja fick 2 st pojkar och den ena ljusa killen är redan en ligist.

Hilda fick en underbar liten flicka

Hildas flicka är också en tuffing och klättrar gärna på oss.  

      

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards