Alla inlägg under juli 2011

Av Pauline Eriksson - 29 juli 2011 17:24

Ja det är en regnig sommar vi har just nu.


Tom regnpölar i paddocken som brukar klara ganska mycket


Men det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder enligt Henke  


Igår var jag och mamma iväg hela dagen och shoppade gärnet och samtidigt så hände det grejor på hemmaplan igen, Pappa Tommy fixade specialdesignade fönsterfoder och det blev sååå snyggt.


Det ser liksom ut som ett hus nu och det verkar som att det händer mest när jag inte är hemma...  


Nu verkar det som att regnet har upphört för en stund, ska nog ut till hästarna en stund då.


   Hej då

Av Pauline Eriksson - 26 juli 2011 22:11

Ikväll kom jag och Farax hem från 2 st intensiva men mycket givande dagar i skåne, tänkte lite för mig själv när jag åkte ner i går förmiddag om detta verkligen skulle vara värt att köra 45 mil . Men oj vad träningen för Jonna Gullberg gav mycket, vi fick både hjälp med att komma vidare i western riding och trail, fick några riktiga "aha" upplevelser på de 2 pass som jag red i går . Så nu flödar inspirationen för att fortsätta det arbete vi påbörjade och jag kan verkligen tänka mig att göra en sån här resa till innan vintern för uppföljning.


Trail är verkligen en nervbitande gren att rida, men jag fick väldigt goda tips från Jonna vad som kan vara bra att tänka på.

Bild från EM förra året


Efter träningen på Bökeberg åkte jag och Farax hem till Janicke och Magnus i Tomelilla och stannade där över natten och idag har jag och Janicke varit ute på en 3 timmar lång ridtur i underbar lövskog med våra vackra araber.

Sen körde jag den 3 timmar långa hemvägen, men det gick hur bra som helst.


Faraxen och jag hos Janicke och Magnus förra året när vi bodde hos dem mellan EM och SM, det är så himla vackert och Farax trivs super när han får bo i dem trevliga engelska boxarna.


Här hemma har det hänt grejor oxå, pappa Pelle och pappa Tommy har varit här och spikat upp den sista panelen och satt i det sista fönstret så nu återstår bara målning av fönster och uppsättning av foderbrädor.

Ikväll har Henke även fixat så vi fick bort skiten från gödselplattan, vilket var skönt inför hösten och vintern.

När jag kom hem ikväll så var väl tanken bara att ta det lugnt, men när jag gick runt och fixade lite så märkte jag att Lillen liksom ville ha uppmärksamhet hela tiden och han gick efter mig hela tiden. Han skulle ju igentligen vila från träning en dag till eftersom han var så trött i söndags men jag tog in han i corallen och körde ett pass och allt liksom föll på plats. Lillen var följsam som aldrig och efter att ha klarat alla vändningar med endast en miss så stannade jag honom och kallade upp han och han följde mig som en svans med en härlig inställning.


När jag ändå hade flyt så tog jag in Zirocco i corallen för ett pass och flytet fortsatte även med han, Zirocco kommer att bli en stjärna om han fortsätter vara så positiv i träningen.


Foto: Janicke Hallkvist


Men nu får jag i ärlighetens namn erkänna att jag är helt slut i både kropp och knopp men på ett härligt sätt.


Imorgon är en ny dag med nya utmaningar och jag bara längtar...ler...  

Av Pauline Eriksson - 25 juli 2011 08:00

Jag skulle bara byta några saker på min gamla hoppsadel och när det visade sig att det kostade mer än vad jag förväntat mig och den inte är så skön att rida i så slog jag till på en ny.


En "Bates" och den var inte billig men det är Faraxen värd nu när vi har tänkt börja hoppträna igen.


Det som är så bra med den här sadeln är att den går att bygga om till Zirocco när det är dags att rida in honom för nån westernsadel till han blir det inte före han är 4 år.


Som vanligt har det varit fullt ös här hemma och denna veckan har vi faktiskt varit hemma mestadels och det har varit guld.


Det har blivit mycket häst för min del och det är verkligen vad jag gillar.

Lillen har tränats varje dag och det har gått superbra men igår så blev det nog lite för mycket och han låste sig, så nu får han vila ett par dagar.


Lillen har gått från att nästan bara gå i hagen till hård träning på bara nån vecka så det är klart att det blivit mycket för hans lilla hjärna.


Vi håller ju som sagt tidigare på att bygga om den stora hallen som bara varit bås för lösdrift tidigare och nu ska en del bli verkstad. På utsidan så har det även där varit bås som länkats in i hallen men så vill inte vi ha det utan allt staket har nu rivits bort och den delen som angränsa till paddocken har byggts upp i enhetlig stil med allt annat. Detta har varit Henkes vecko projekt och det blev hur bra som helst.


Det var bara att riva och börja om.


En nöjd Henke...ler... och ungefär där Henke står ska det bli ett avgränsande staket mot Hallen där hästarna ska få en rymlig lösdrift, men först ska Bill och Bull snickra lite till och det kommer Ni att få följa.


Zirocco har som sagt gått in i lite träning ett par veckor och i går fick han gå in i transporten och det hängde in upp sig det heller. Snart är det dags att åka en runda med han så han vänjer sig vid det oxå, jag får väl göra som jag gjorde när Farax var liten och åka ner med till samhället där mina föräldrar bor, gå en runda och ta en fika för att sen åka hem igen.


Farax har gått som tåget den sista tiden och även att jag inte har ridit så hårt och pressat honom så känns det väldigt spännande att åka till skåne för att träna för en ny tränare (Jonna Gullberg). Eftersom det var länge sedan jag tränade för nån över huvud taget så har jag liksom snöat in lite och jag hoppas på att få massa inspiration med mig hem.


Igår var jag och Henke ute på en helt underbar skogsrunda med Farax och Migge, och det är Henke som håller ställningarna här hemma tillsammans med Baronen när jag åker på träning.


Ha de

Av Pauline Eriksson - 21 juli 2011 20:21

och då händer det grejor ska Ni veta, här ser ni fortsättningen på ytterväggen till verkstaden.


Det blir så jäkla bra  


Denna vecka har vi mest varit på hemmaplan och jobbat gärnet.


I måndags kväll kom "Lillen" en 3-årig quarter valack som jag ska hjälpa till att bli ridhäst, hans matte Lisa har inte själv möjlighet "just nu" och eftersom hon är en god vän så gör jag det så gärna.


Lillen tittar ut från sitt tillfälliga boende.


Lillen har fått gå ett antal pass i corallen denna veckan och eftersom han tidigare har gått igenom staketet när han blivit tränad i en sådan så har jag kört korta pass för att han inte ska hitta på hyss. Det har i alla fall gått super och Lillen har funnit sig tillrätta här på gården.


Även Zirocco har gått sina första pass i corallen denna veckan och det är en fröjd att jobba denna lilla 1-års hingst som bara vill vara till lags hela tiden.

Han har även fått sitt första bad och jag vet inte om jag behöver säga att det gick hur bra som helst .


Positivare häst får man leta efter


Det lär ju bli några bad i framtiden eftersom han kommer bli vit...ler...


Farax och Migge har även dem fått sin beskärda del denna veckan, ridning och pyssling varje dag.

Nu på måndag åker jag och Farax till skåne för att träna för Jonna Gullberg och det ska verkligen bli spännande för han går riktigt bra just nu och eftersom det inte har blivit så mycket tävlande detta år så blir det ett bra komplement.


Igår var jag, Emmy, Henke och hans mamma Yvonne på Börjes i Tingsryd. Jag handlade en massa hästprylar och fick äntligen tag i en skottkärra som jag letat efter och jag är såååå nöjd med den.


Simma lugnt i semestertider



Av Pauline Eriksson - 18 juli 2011 08:54

Denna helgen har det varit fullt hus och fulla hagar här hemma med hästträning på schemat för 3 st tjejer och Henke har varit ute i skogen och kört 4-hjuling med ett gäng killar.


Elina och Tove kom på fredagskvällen med sina hästar Bellis och Silvia, Emmy kom sen på lördagsmorgonen med sin lille Alfred.


Vi tränade hästarna lösa i vår provisoriska corall och alla fick väldigt fina resultat, det blir en sån skillnad på både människa och häst när människan liksom blir tvungen att jobba med kroppen.


Silvia trivdes bra i gäststallet


Elina och Bellis i full fokus


Bellis är en väldigt snäll och långbent 2-åring som inte gör mer än han behöver 


Mat behövs när man ska springa i corallen och på lördagskvällen grillade vi och det blev en mycket trevlig kväll.


Silvia är en väldigt bestämd dam så matte Tove fick kämpa tappert hela helgen och på söndagen började det lossna rejält.


Jocke och Henke på lite andra hästkrafter...ler....


Emmy kom hela vägen till uppkallning med sin Alfred och det var verkligen en fröjd att se.


En liten filmsnutt på när Emmy precis har kallat upp Alfred.

Glad häst och glad människa


Sixten var med hela helgen och styrde upp allt men ville inte visa sitt ansikte 


Efter 2 intensiva dagar så blev det tyst på gården och jag tog in min Farax och vi red ett litet pass i paddocken, sen tog jag in Zirocco och Migge för lite mys med dem oxå. Sen sa dem till mig att dem ville vara inne och sova i natt och det fick dem så klart även att jag tänkt ta sovmorgon i dag så blev det inte så när dem ville vara inne.


Nu är vi inne på vår tredje semstervecka och denna veckan har vi faktiskt inte så mycket planerat (pga att 2 st saker har blivit avbokade) så det blir spännande att bara ta dagarna som dem kommer. Jo en sak vet jag att i kväll kommer Lisas häst "Lilleman" (vet inte riktigt vad han heter) för att han ska bli ridhäst.


  


           

Av Pauline Eriksson - 13 juli 2011 16:21

Vi har precis sagt hej då och kör försiktigt till Janicke, Magnus, Elvira och Filippa efter en trevlig kväll igår och en underbar dag.


Vi fick en helt unik men väldigt rolig inflyttningspresent som innefattade klippning, sminkning och fotografering av våra fina arabisar Farax och Zirocco.


Här är en del av resultatet.


Alla foton är tagna av Janicke Hallkvist

 

Kan nästan inte fatta att detta är Farax

 

Han blev så häftig


Min Prins för alltid 

 

Men miniPrinsen är helt sagolik vacker

 

   

 

Tack snälla Janicke och Magnus för en oförglömlig dag här på Stall Fabulous


/Pauline & Henrik     

Av Pauline Eriksson - 10 juli 2011 21:26


Så här kan det se ut vid frukostbordet, Barri tigger på ena sidan och Selma på andra, man kan ju undra varför dem sitter hos Henke  


Denna helgen har varit bra på många vis. I lördags morse red vi ut en härlig runda med Farax och Migge och sen for vi till Sölvesborg för att hälsa på min kollega och hennes familj. Det blev en trevlig dag med god mat, besök på stranden och ännu mera god mat, men vi körde hem på kvällen för idag skulle pappa Pelle och pappa Tommy komma och snickra.


Här har vi grabbarna grus eller som Henke har börjat kalla dem Bill & Bull...ler...


Det blir gärna bra när 2 vana kommer i lag .


Mamma kom med sin nya hund Joppe och vi tränade en stund med han och samtidigt åkte Hugo traktor med Henke.


Mamma och Joppe, han är verkligen sockersöt men ganska stark.


Kolla in den fina nyharvade paddocken, Henke har kommit på en bra lösning för att den ska bli slät och fin.


Idag känns det som att jag inte har gjort nåt alls, men jag i alla fall stått till tjänst med fika och mat. Det blev även ett bad på vårt nya smultronställe och på kvällen red jag och Farax ut på en skogstur.

Det känns som att vi har haft semester i 3 veckor och detta var bara första veckan, så det är bara att fortsätta jobba och njuta av ledigheten.


Måste även säga GRATTIS till Gittan som har fått en liten arabbebis från sitt härliga sto Kusan.


Kramis

Av Pauline Eriksson - 8 juli 2011 22:20

Det har blivit en hel del målning och arbete på gården denna veckan men vi har ändå hunnit med en hel dél trevligheter och ridning. Migge verkar vara tillbaka i matchen och Farax har känts toppenfin både i skogen och i paddocken.

Staketet till paddocken har också fått lite ny olja men bara delar än så länge för virket var så torrt att det gick åt hela 10 liter bara på ena långsidan. Annars har det varit målning av panelbrädor inför helgens snickeri och jag har även hunnit måla mina ridbommar som jag fick av Henke när jag fyllde år.


I kväll har vi varit en bit uppåt i landet för att titta på hund till min mamma och det blev hund med sig hem för vem kunde motstå en sån liten goding som "Joppe".

Joppe är en finsk lapphund på 1,5 år som skulle omplaceras och eftersom mamma inte kände för att ha en valp så passade det utmärkt för henne och Joppe verkar vara en toppenhund som bara behöver lite uppfostran.

Bilder kommer på Joppe framöver, har inte varit så aktiv med kameran denna veckan men i helgen kommer pappa Pelle och pappa Tommy för att fortsätta med bygget och då kommer jag naturligtvis dokumentera.


Kramis

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards