Alla inlägg under mars 2011

Av Pauline Eriksson - 28 mars 2011 07:00

I går åkte allt ut, diskmaskin, kyl/frys, spis och golvmattan. Idag kommer golvläggaren och spackla och imorgon ska mattan in men sen ska allt tillbaka så "när" vi har ett fungerande kök igen? det är den frågan man ska ställa sig..


Henkes föräldrar och Hugo sov över från lördag till söndag och alla jobbade som galningar hela dagen igår. Henkes mamma klädde om alla våra köksstolar och kökssoffans överdel, kökssoffan tog dem med sig hem för den ska Henkes pappa sprutlackera. Så snacka om att det kommer bli bra i slutändan men just nu är vi utan kök och ikväll har vi bjudit in oss själva på middag hos mina föräldrar  .


Henke tog Hugan på en tur med traktorn och så va lyckan gjord för dem två...ler...


Igår kväll när lugnet hade lagt sig i huset och på gården så tog jag in Faraxen och sadlade honom, Henke pumpade upp däcken på min cykel och så tog vi oss en skogstur. Det va en mysig avslutning på en väldigt hektisk helg som är mer en regel än undantag på vårt ställe.


Hej

Av Pauline Eriksson - 27 mars 2011 09:29

Här händer det grejer som vanligt på gården och det fina vädret som vi hade igår gjorde att arbetet gick hur lätt som helst


I fredags kom en grävmaskin och igår dikades det för fullt.


Jättebra med dikning men när Henke skulle greja lite med kanalen som går framför stallet så blev det tvärstopp och det började komma upp vatten precis framför stalldörren. Det slutar nog med att vi få gräva upp hela vägen framför stallet (ca 25m) och lägga nya rör.


Det blev även en rejäl brasa


Henke fixar korvspett


Som vi grillade med när brasan hade blivit en kolhög, Hugo kom och styrde upp läget men nån varm korv blir det inte när man håller den så högt...ler...


Hästarna mumsa på sitt lunchhö


Baronen börjar bli en riktig utekatt, ialla fall när solen är framme, han utökar sina utetider hela tiden.


Nu är även Buster fit for fight efter att Henke har gjort en service, det ända som nu fattas är ett bättre batteri för det är lite segt att starta när han är kall


På eftermiddagen fick jag en stunds fri lek och då passade jag naturligtvis på att rida min häst.


Det va första passet i paddocken för i år och Farax kämpade väldigt bra, något stel och ganska dåligt flås men nu är vi på gång med stort G


Helgen fortsätter för fullt och igår eftermiddag kom Henkes föräldrar och det blev en trevlig kväll, och idag ska dem hjälpa oss att riva ut och bygga om lite i köket för på måndag då kommer äntlgen mattläggaren.


Nähä ingen rast ingen vila det är bara att på det.


Ha de                            

Av Pauline Eriksson - 24 mars 2011 06:43

Nu mer är någonsin känns det som att jag hade behövt fler timmar på dygnet, men samtidigt så får man helt enkelt försöka ta en sak i taget och inte stressa upp sig för mycket över allt som behöver göras och kanske mest allt som man "vill" göra.


Både Henke och jag tycker mest om att vara ute och framför allt nu när det är så härligt väder och innejobben har inte högst prio. Men i vintras bestämde vi oss för att lägga in ny golvmatta i köket och det skulle vara gjort för länge sedan men av olika anledningar så har det dragit ut på tiden. Nu ska den i alla fall dit och i går kväll började vi riva i köket och hoppas att det ska ske nu innan helgen eller början av nästa vecka. Det är nämligen i grevens tid för den 8 april fyller Henke år och dagen efter ska vi ha ca 30 pers på kalas och då vill jag ha det klart som man kanske kan förstår .


Bild från Sportcupen 2009 i Strängnäs, i år kommer sportcupen gå på Bökeberg i skåne och det finns en ny länk i menyn till vänster "Arabsportcupen 2011" där det kommer löpande information om tävlingen.


Hästarna mår toppen och det känns skönt att ha kommit igång igen med ridningen och det tycker nog Farax oxå. Lille Zirocco sköter fortfarande exemplariskt och jag kan inte vara mer nöjd över mitt nyförvärv, Migge har fått en rejäl ryktning varje kväll för att hjälpa honom med fällningen och ikväll kanske det bli lite ridning beroende på hur det blir med mattläggaren.


höres snart igen    

Av Pauline Eriksson - 22 mars 2011 06:42

Nu är den här "Våren" och det är den bästa tiden tycker jag när allt bara väntar på att få slå ut, hela världen bara väntar och så fort solen tittar fram så passa alla på att suga åt sig näring för att blomma.


Det är extra spännande detta året eftersom vi inte har upplevt gården på våren och sommaren.


Helgen va härlig med en massa jobb och roligheter: Pappa blev klar med virket och nu ska det bara hämtas, det blev en hel del klyva ved och Henke skruvade med traktorn. Farax och jag red i skogen både på lördagen och söndagen och vi har börjat snegla på Bökeberg Challenge i Påskhelgen som innehar cuper med prispengar och det är ju aldrig fel. Vi hade behövt nån tävling att se fram emot så man blir lite sporrad att träna för nu är jag ju bara ute i skogen och myser.


Syrran kom på besök i lördags och hon hade med sig kameran (se foton nedan), vi gick en runda med hennes hund Nito och jag tog med mig Zirocco och han va sååå duktig.

Det va första riktiga prommenaden super-Z var med på och han skötte sig super med Nito springande runt om.


Hugo var med och styrde upp jobben på gården både lördag och söndag, han blir nog en riktig "bonne" när han blir stor  .


Fina Zirocco


Kolla in arabbebisen  


Faraxen fick självklart oxå vara med, han tycker nog att matte bryr sig lite för mycket om den där lilla skitungen, men det blir nog bättre nu när ridningen börja komma igång.


Denna veckan har nog även Henke tänkt komma upp på Migge igen, han känner sig lite ringrostig men är väldigt sugen på att komma ut i skogen igen. Migge är den som fäller mest av alla och det känns som att jag har ryktat av en halv häst denna helgen och det är minst en halv häst till...ler... 


Hej hopp och njut av våren

Av Pauline Eriksson - 17 mars 2011 07:08

I tisdags kom pappa med traktor och skogsvagn för att köra ut skogen som han huggt ner och det ska bli spännande och se hur mycket det blir.


Detta är roligt tycker min pappa och igår fick jag nästan dra ut han från traktorn för att få in han på en fika.


Så här mycket har han hunnit hittills och målet är väl att det ska bli fullt för en bil och släp.


Igår kväll tog jag ut Lille Zirocco för ett litet träningspass och han är verkligen en underbar individ att jobba med.


Vi började med att gå en liten runda och det var första gången vi lämnade gården men det gick hur bra som helst, det va mest Farax och Migge som blev lite upprörda  . Dem börjar nog gilla den lille.


Sen spatserade vi in i maskinhallen och det var väl en baggis tänkte Super-Z.


Ikväll hoppas jag att det ska bli en liten ridtur med Farax men vi får väl se hur det bli med vädret, dem har lovat tråkig blötsnö. Men snart är paddocken fri från snö så då är det dags att fylla upp den med ny grus så den är "fit for fight" inför sommaren.


Kramis på Er

Av Pauline Eriksson - 15 mars 2011 20:35

Man kan verkligen säga att år 2010 va mitt och Farax år, vi är jätteglada  


Foto: Pauline Högdahl


Se även www.ahis.se 

Av Pauline Eriksson - 13 mars 2011 20:38

Henkes pappa och jag har haft en liten specialgrej som blev klar igår och jag är över förväntan nöjd med slutresultatet.


Denna fina siluetbild pryder numera maskinhallens långsida som man ser när man kommer in på gården, Tommy står för det största jobbet men jag har även varit med på ett hörn. Vi är väldigt nöjda  .


Så här ser den ut på avstånd (dock innan jag fick dit lassot), Henke är ute och rattar en runda med Buster.


Denna helgen har varis "smockad" som så många andra men inga är mer nöjda med att ha det så som Henke och jag, full rulle från morgon till kväll.


Idag har haft med oss Hugo halva dagen och det har varit höhämtning och mycket annat så det va en ganska trött liten kille vi lämnade hem till syrran ikväll.


Det börjar bli ett härligt lugn i hagen och Zirocco börja bli en i gänget även att Faraxen får sina utbrott och ska hävda sig så är det på bättringsvägen och det har ju faktiskt bara gått en vecka.

Idag har det inte hunnits med någon ridning men ikväll tog jag gummiskrapan och borstade av en hel del fällningspäls från framförallt Migge som har väldigt långa hårstrån om man jämför med Farax. Zirocco har oxå börjat fälla ganska rejält så det blir en härlig tid med mycket hår både på kläderna och i munnen .


Baronen har tagit sig några turer utomhus i leran denna helgen men till stallet är han inte jätteintresserad att gå till, hästarna är väldigt stora och läskiga.


Imorgon börjar ännu en helt oskriven, spännande vecka och det ser vi fram emot eller i alla fall till nästa helg.


Kramis och njut av våren som nu komma  

Av Pauline Eriksson - 12 mars 2011 13:13

Igår rullade "Buster" in på gården och kommer att bli vår nya slitvarg efter lite uppfräschning  .


Buster i egen hög person med stor skopa, det är bra.


Henke är glad och det blir nog en del skruvande framöver.


Idag har jag även tagit mig en tur med Farax och då lämnade jag kvar Migge och Zirocco i hagen vilket gick hur bra som helst.


Sen har jag mockat hagarna men jag har ju den lille traktorn med släp.


Wheel Horsen passar mig alldeles utmärkt och här var det fullt lass.


Tjo hopp        

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards