Alla inlägg under november 2013

Av Pauline Eriksson - 30 november 2013 16:43

Idag var det första uppsittningen på Zirocco på schemat och det gick fin fint, han är härlig häst att jobba med  . Jag har tränat honom relativt mycket den sista tiden och det ger verkligen utdelning, vi har jobbat en hel del på att han ska "tänka" innan han reagera. Mycket av den träningen handla om att immunisera honom för de saker jag inte vill att han ska reagera för tex pressening, parably mm och sen få han känslig för de tecken jag vill han ska följa. Detta ger en lugn, stabil häst som är explosiv när man vill, när det gäller arabhästar så får man lägga ganska mycket tid på delen som handla om att immunisera då dem är explosiva och känsliga i sin natur.


Idag hängde jag på honom för att sen sitta upp och ner på honom några gånger och där var jag nöjd, tanken är att sitta/rida på honom några gånger nu innan årsskiftet men vi får se vad tiden säger.


Trevlig kväll  





Av Pauline Eriksson - 24 november 2013 19:46

Det va verkligen på tiden att få lite ny inspiration och framför allt för westernridningen. Det är inte lätt att komma vidare om man inte har en tränare som kan hjälpa en att komma vidare och när det gäller western så är dem ganska få här på våran kant i Sverige och kanske tom i hela landet. Framför allt när det gäller de grenar som jag tycker om att rida och tävla i och framför allt när man själv tränar andra så behövs egen utveckling och inspiration.


Nedan kan ni se ett par klipp på riktigt fina ritter, den första är western riding och den andra trail




Som sagt för att komma dit så behöver jag hjälp och därför anmälde jag mig för några veckor sedan till en träning för Barry Schuurman som då är en holländsk tränare/domare. Det slutade med att det bestämdes att han skulle komma hem till oss för att hålla träningen, väldigt kul tyckte jag även att jag inte hade jätte höga förväntningar. Visste ju inte riktigt vem han var förutom att han hade en väldans massa domarkort.


Oj va nöjd jag är och oj vilken pusch i rätt riktning det blev är just nu lite salig och ser verkligen fram emot nästa träning. Det roliga i historien är att han har flyttat till Sverige för att stanna och bor just nu bara 5 mil från mig, detta måste ju bara utnyttjas för vi har väl aldrig haft en så bra tränare i denna lilla hörna så jag hoppas att fler tänker så.


Nästa träning planeras vara i Tingsryds ridhus den 18-19 januari, så passa på gott folk att få träna för en riktigt bra westerntränare.

Av Pauline Eriksson - 18 november 2013 21:17

Igår var det pinsamt nog första riktiga äventyret för Zirocco sedan han kom till oss, pga tidsbrist i livet har detta inte skett föräns nu. Men istället för att ha prestationsångest som jag är bäst på att ha så försöker jag vara nöjd och glad för det vi har hunnit med. Nina hjälpte mig och vi åkte ner till klubbens ridbana ett par mil hemifrån där lastade vi ut och tränade en stund, Zirocco var ganska spänd efter att ha åkt och klev med darriga ben ut på ny okänd mark.


Han skötte sig fint för att vara första gången och efter en kvart hade han lugnat ner sig och vi traskade runt i omgivningarna för att avsluta med en gemensam fika innan vi lastade på för att åka hemmåt.


Det blev en lyckad tur och bra träning för Z som efter en stund lugnt stod och käkade sitt hö


Nu är även sadelkammaren färdig och jag har börjat inreda med syrrans fina tränshängare och krokar.


Farax gamla skor har kommit till användning, komiskt nu när han går barfota och troligvis inte kommer ha fler järnskor på sig.

  

Tränsen hänger kanonfint över de återvunna skorna och hängrännorna€  


och krokarna är toppenbra, nu ska den gamla sadelkammaren rivas och då ska ni få se fina redskapsupphängare som även dem är gjorda av syrran och återvunna Farax-skor.  

Av Pauline Eriksson - 6 november 2013 16:03

Oj va tiden går fort och när jag såg i den högra kolumnen i bloggen där man ibland får lite återblickar så såg jag att det faktiskt va 3 år sedan vi tog över Baronen "eller" han tog över oss  


Märkligt att en katt kan styra ens liv och när det gäller Baronen så är det så, men vilka roliga stunder vi haft med denna lilla underbara krabat. Här nedan kommer de senaste bilderna på den mest underliga katt jag någonsin har träffat.


 

Av Pauline Eriksson - 5 november 2013 20:04

Ikväll har jag och Farax varit och tränat för en dressyrtränare och är faktiskt positiv och nöjd. Även att tränare började med att säga att det är minsann inte så lätt att kombinera western och dressyr istället för att fråga vad hon kunde hjälpa mig med. Jag ignorerade uttalandet och forstatte med att säga att jag var väl inte så intresserad av att tävla dressyr utan att mer få hjälp med att få han starkare i både övergångarna och skolorna. När väl det var sagt så började hon jobba direkt och jag måste säga att det blev ett riktigt bra ridpass med goda råd att jobba vidare på.  


Farax i dressyrutrystning för några år sedan när vi tävlade klubbtävling på Västeråkra


Men rent tävlingsmässigt så var det nog rätt val att sattsa på western  

Av Pauline Eriksson - 4 november 2013 19:22

Förra helgen åkte jag och Henke tillsammans med kompisarna Emmy och Jocke till Henkes pappas föräldrargård. Stugan som finns på gården har vare sig el eller vatten och det var liksom en del av grejen att leva helgen i lite enklare anda och så blev det. Jocke som är en fantastisk kock stod för långkok i vedspisen i 5 hela timmar och det blev fantastiskt gott.


Fixa Tommy var på plats på sin föräldrar gård när vi kom för att börja elda upp lite värme i den lilla stugan, det blev en fika på det och ett kort på far och son  


Emmy och Jocke kom strax efter och efter att vi förberett för maten gick vi en runda med hundarna.


Det blev några goda öl under det nybyggda altantaket, mysigt


Det blev verkligen mörkt direkt och mysfaktorn var lika slående som värmen från kaminen, det blev en kväll med väldigt god mat, gott sällskap och många levande ljus.



Dagen efter blev det mer prommenad, Emmy hittade svamp och Henke provade lyckan med fiskespöet


 


Man ser det som en självklarhet att ha både el och vatten men det kan vara rätt bra i vårt stressade samhälle att komma bort från alla bekvämligheter och bara vara.


Bara ett dygn efter att vi kommit hem fick vi känna på ellöshet igen fast denna gång ofrivilligt, stormen kom in på måndagen och vi blev strömlösa i 2 dygn. Nu har vi ett elverk och kan pumpa upp vatten till hästarna, köra pannan mm och en vedspis att laga mat på så det går egentligen ingen nöd på oss här hemma ändå men visst blir det lite bökigt.


Denna helgen har det varit en lugna hemmadagar, jag hade planerat att få en massa saker gjorda men en förkylning satte stopp för det så det blev mest soffan racing. Dock passade det väl ganska bra då det varit ruskväder i flera dagar med ihållande regn så det jag inte hann den helgen hinner jag väl någon annan.


Ha det fint så hörs vi snart igen


Från en snorig näsa 


Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards