Alla inlägg under maj 2014

Av Pauline Eriksson - 31 maj 2014 21:22

Igår skulle jag själv rulla ut från gårdsplanen med Farax i transporten men några timmar innan avfärd bestämde sig syrran och Hugo för att följa med vilket jag tyckte va kul. Det är alltid roligare att ha någon med sig när man ska iväg på lite längre tripper med häst och allt. Först körde vi Sävsjö till min gamla vän Anne på "Idets Morgan", det var länge sedan jag träffade henne och hon har hunnit gå ut veterinärhögskolan, byggt hus och fått en liten flicka sedan sist jag träffade henne. Dessutom hade hon precis i dagarna fått en underbar liten hingstunge som skuttade runt i hagen när vi anlände.


Efter en trevlig kväll i det nya huset sov vi några timmar för att sedan packa ihop oss och för att bege oss till High Chapparalls tävlingsplats där det var tävling på schemat.


Vi hann kanske 100 meter från deras gårdsplan då jag upptäckte att vi hade punktering på transporten så det var bara att lasta ur F igen och byta däck mitt i vägen. Sedan hann vi kanske köra ett par mil innan syrran kom på att hon hade glömt sin mobiltelefon, oj vilken härlig start vi fick på dagen tänkte jag. Telefonen fick vänta tills hemvägen.


Farax har fått en ny liten skötare


Väl framme på tävlingsplatsen så gick allt som på räls, vi är ett sammansvettsat gäng och den nye medlemmen var till stor avlastning för både mig och syrran.



Farax kändes väldigt fin på uppvärmningen men då jag har ändrat min ridning lite efter att ha börjat rida för B så var vi inte i full ballans men vi är på god väg.



Vädret gick inte helle att klaga på förutom att man fick tugga grus på framridningen då sanden var torr.


Farax kan ibland gå jättebra på framridningen för att sedan spela mig ett spratt på tävlingen men idag hade vi en härlig känsla rakt igenom.



Det blev så bra att vi vann alla tre klasser som vi ställde upp i, western pleasure, w horsemanship och trail, min fina bruna prins är verkligen finast.


Det blev sedan att åka tillbaka till Anne och då visade sig att vi även hade glömt våra sängkläder på gårdplanen i en säck så vi var nog lite förvirrade allihopa på morgonen. Henke var inte ett dugg förvånad utan sa bara att det är som en vanlig resa med systrarna "koll"  . Tack Hugo och Petra för hjälpen och tack Anne och Jim för gästfriheten och en väldigt trevlig kväll.

Av Pauline Eriksson - 29 maj 2014 15:39

Den sista tiden har både Henke och jag haft en jädrans energi och vi har genomfört projekt efter projekt. Det känns bra att ha slutfört mycket innan semestern för då kanske vi kan ta det lite lugnare.... eller...  


Så här blev grindarna till corallen, ska bara komma på nåt bra lås.

  

Ett par kvällar denna veckan har vi kört upp nästan all ved förutom några stora som inte gick igenom vedmaskinen.



Vi har ved ett tag framöver, nu ska den bara staplas inne i vedboden vilket kommer ta några timmar.


Vi har även bestämt oss för att skaffa getter som ska gå i backen och beta för att vi ska slippa röja hela tiden och i förmiddags tog vi ett kraftryck med att stängsla så snart kan vi hämta dem små liven.


Självklart så va Baronen med och kollade så att vi gjorde rätt...ler...


Nu i eftermiddag kom Mia, så vi red ut en runda på F och Z, Jag red Z då Mia kände sig lite ringrostig och tur var väl de då Z va väldigt pigg och alert. Jag red ändå honom igår kväll i paddocken men han hade verkligen luft under vingarna idag, det blev även några galoppsprång i en backen men då skötte han sig fint. Att rida ut på honom är inte direkt nån avslappning för när han reagera för något så blir det väldigt snabba rörelser och då gäller det att hänga med i svängarna annars blir det att spotta grus.


Tjo

Av Pauline Eriksson - 26 maj 2014 15:59


Världens finaste häst  



Av Pauline Eriksson - 25 maj 2014 21:32

 

Att bli äldre har nog bara varit en positiv känsla tidigare, man fick göra mer o fler saker år från år och det ena va mer spännande än det andra. Nu blir man bara äldre , och ibland känns det som om livet bara springer förbi i en väldans fart. Men huvudsaken är väl att man har roligt o att man gör det man vill sen har allt sin tid och jag måste säga att jag gillar den tiden jag befinner mig i nu och det är väl därför man vill vara kvar i den.


Idag har jag haft en toppen dag med min älskling, goda vänner och våra härliga djur. Emmy o jocke kom på besök så det blev en härlig ridtur på Z o F, Zirocco skötte sig bra även att vi red en ny runda. Jag har även fått en del fina presenter bla ett fint bord som min kära syster tillverkat se bilden och det passade super då jag skurade och målade altanen i går. 

Av Pauline Eriksson - 23 maj 2014 21:43

Igår kväll hade vi terminsavslutning i Silverhallen och vi red trail utomhus med en liten lagtävling som avslutning.

Vädrets makter vad med oss mer än vi hade kunnat önska oss, varmt klart väder utan att det var för varmt och med en lätt vind så myggen inte var på oss för mycket. Det blev en väldigt lyckad kväll som avslutades med att grilla lite korv på höjden med utsikt över sjön.


Alla var på toppenhumör och jag hade med mig Farax och satt på han sammanlag i tre timmar, det är hans öron som syns

Ann-Christin och Sofia i väntan på att få testa ett trailhinder.

Sussan och Jonia bakom busken i full fokus på att backa

Far och dotter sammarbetade som aldrig förr och har verkligen gjort enorma framsteg denna termin

Att sidepassa över en stock är lite svårare i skogen än i ridhuset men väldigt bra att träna på.

Trailbanan avlutades med en tur runt en sten i sjön och tom Farax gick till slut villigt ner i sjön

Alla fick en röd rosett då alla är en vinnare denna termin så som alla kämpat och gjort framsteg

Juvligt ställe att grilla och umgås en stund  

Det blev verkligen en bildbom detta inlägg men med ett sådant väder som vi hade blev det många fina bilder


Ikväll har jag ridit Zirocco i paddocken och jag måste säga att han går från klarhet till klarhet även i galoppen.               

Av Pauline Eriksson - 20 maj 2014 22:15

Igår kväll efter att grannen släpat med mig till gymmet red jag ett pass på Z i paddocken. Gymmet är en grej som fått stå tillbaka då det har varit så mycket annat så det har helt enkelt inte funnits tid men nu hoppas jag att vi ska kunna köra ett par pass i veckan.


Tillbaka till Z så skötte han sig jättebra och jag kunde göra hyfsade volter både i skritt och trav, backa gör han redan för bara sitsen. Sen när vi kom till galoppen så tog han satts riktigt en gång vilket gjorde att jag höll på att tappa balansen men som tur var lyckades jag hålla mig kvar och driva honom framåt. Sedan fick jag 3 riktiga galopper och han har ett härligt gung i steget.


Idag blev det vila för både Z och F då jag varit hos syrran för fika och frisering, faktiskt ganska skönt att ha nån kväll när man bara ta det lugnt.

Zirocco är en mästare på att visa upp roliga miner, här kan ni se några av dem  

                                           

Av Pauline Eriksson - 19 maj 2014 18:10

Mina underbara små hästar är väldigt konstiga ibland, som i fredags när jag hade tagit in dem en stund innan vi skulle rida satt jag utanför boxarna och rengjorde westernsadeln. Båda två ligger ner i sina boxar helt utslagna som om ingenting oväntat skulle kunna hända och helt plötsligt hör jag ett frustande blandat med gnäggande och när jag tittar in i Ziroccos box så ligger han och sprattla fullt uppe i nån dröm. Hahaha, jag har aldrig hört nåt liknande ljud tidigare.

Farax har alltid gärna legat ner och sovit


och det har den lille annamat med hull och hår, kanske tom utvecklat idén.


Jag är väldigt nöjd med helgen då jag varit iväg både lördagen och söndagen och ridit för Barry Schurrman, som är en av de bättre tränarna jag ridit för. Känner på bara några gånger att både jag och Farax utvecklats väldigt mycket och det har vi knappt gjort alls de senaste åren. Kul att vara iväg med sin gamle vän igen och om allt går som det ska så blir det några tävlingar för oss detta året.


Zirocco har fått stå tillbaka lite denna helgen men han fick sig i alla fall ett bad i lördags och det gick fint. Här hemma har Henke hållt ställningen och han passade på att elda igår när regnet kom, jag slutförde mitt corallprojekt med 2 grindar. Idag har det även påbörjats eldragning ute i stallet och nu har jag lyse i sadelkammaren och kanske har jag snart även värme så mina sadlar inte blir förstörda.


Ha det fint så länge

Av Pauline Eriksson - 14 maj 2014 21:24

Igår red jag Farax ett pass i paddocken och idag var det Ziroccos tur och då testade jag galoppen för första gången. Det blev som jag trodde en del stopp med inslag av bockningar så jag hade jämt att göra med att hålla mig kvar samtidigt som jag försökte driva honom framåt. Jag är ändå väldigt nöjd med att det blev ett par fina galopper men både jag och Z va rejält trötta efteråt. F och Z fick sedan gå ett par timmar i gräshage medans jag höll ett par ridlektioner.



Igår kväll drog Henke och jag ris i en av hagarna och rev ner en gammal koja som var helt upprutten, gissa vem som var med oss hela tiden. Ni som varit med ett ta skulle nog gissa på Baronen och det är helt rätt.


Han hade väldigt roligt i stenröset och satt högst upp och spanade efter möss  

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards