Alla inlägg under juni 2015

Av Pauline Eriksson - 29 juni 2015 08:26

Jag är nu i gång med att utbilda en ny medryttare till mina hästar och det går fint även att Farax inte gör det lätt för henne. I torsdags kväll förra veckan satt jag själv upp 5 min för att visa lite och det var underbart att sitta på Farax rygg igen, kommer dock att fortsätta vara försiktig och komma igång väldigt sagta och säkert. Vill inte ha nåt bakslag nu när man börja känna sig lite starkare, fortsätter med att utöka prommenaderna och övningar.


I lördags fick lilla Ronja hänga med på hästtävling när jag och Emmy bestämde oss för att åka till High Chapparall. Tävlingen har fått en ny arrangör och jag måste säga att jag gillade deras upplägg och jag kan verkligen tänka mig att tävla där nästa år. Ronja verkade helnöjd eller rättare sagt heltrött då hon sov i princip hela dagen och vi fick en väldigt trevlig dag.


Tant Emmy med en mätt och trött Ronja, det blir nog många tävlingar framöver med mamma och tant Emmy.  


Förra året deltog vi på en mindre tävling på High Chapparalls arena och Farax gick väldigt bra där.


Om några veckor är det dags för årets arabsportcup som kommer vara i Strängnäs på Näsbyholms säteri som den många år tidigare varit. Förra året vann vi vandringspriset Western allround som är en väldigt fin tavla, denna tavla har jag nu haft på väggen i ett år. Tyvärr kunde vi inte vara med och försvara denna titel i år men ska verkligen satsa på att ta tillbaka den nästa år. Det är bra att ha mål för då taggar man inför det och jag blir mycket mer inspirerad att träna.


Förra året då vi vann tavlan som delades ut av konstnären själv "Charlotte Björge".

Av Pauline Eriksson - 22 juni 2015 15:36

Våra getters hage innehåller väldigt varierande terräng med bergshällar, buskar och bäckar. De där bäckarna är vi lite oroliga över ifall dem ej skulle komma upp om dem föll ner i vattnet, men igår såg jag Maja vadande ner i en av de mindre bäckarna för att komma åt den godaste maten.


Maja som är ledaren i flocken va den enda som vågade sig ner i vattnet och jag hoppas att dem andra undviker att ta efter henne.


Här tittar Majas tvillingar (Kjell och Dennis) fram bakom ett träd


Lilla Doris håller sig alltid framme för lite kel när man kommer in i hagen.


Farax har blivit riden ett par gånger till och igår hade vi lite markarbete i paddocken. Jag testade Zirocco lite inför att han ska börjas ridas igen och han klarade sig galant, idag longerade jag honom med sadel på och även det gick fin fint.


Inom ett par veckor tänker jag mig att börja rida Farax igen för nu börja kroppen att kännas bättre, jag verkligen längtar efter att få sitta på hästryggen igen.

Av Pauline Eriksson - 15 juni 2015 11:44

Nu har mina två prinsar fått börja röra på sig igen vilket känns bra. Det som känns mindre bra är min kropp som har fått sig ett bakslag som jag hoppas inte varar allt för länge då jag är väldigt sugen på att komma upp på en hästrygg igen  .


Jag har i alla fall kunnat markarbeta dem lite och så har jag haft en ny tjej här som ska hjälpa mig med att komma igång med dem båda. Igår blev Farax riden igen för första gången på nästan 4 månader och han såg oförskämt fräsch ut (peppa peppa) i sina rörelser och han verkar inte har tagit skada alls att ha fått en rejäl viloperiod.

Förra veckan kunde det gått riktigt illa för Zirocco då han troligen rullat fast mot mellanväggen i lösdriften och gjort kaffeved av den. När jag såg väggen kunde man verkligen tro att han va rejält skadad men hade kommit undan med några rejäla skrapsår på bakbenen.

Annars sköter sig båda hästarna fint nu och Zirocco verkar ha mognat ännu mer efter vilan vilket jag även hoppas på i ridningen när vi väl tar upp den igen.


Herrarna F och Z går nu i sommarhagarna dagtid men i lösdriftshagen kväll och natt vilket dem kommer göra hela sommaren. Tycker det funkar fint då dem inte blir allt för tjocka och förhoppningsvis minskar fångrisken, Zirocco blir väldigt fort en köttbulle  

Igår tog jag fram klippmaskinen och gjorde en rejäl ansning på dem båda så nu liknar dem araber igen.

Ronja var med mamma i stallet och bedömde resultatet, det ska börjas i tid att lukta häst. Snart får vi börja titta på en liten ponny åt lilltjejen, hihi eller vi får väl kanske vänta nåt år...

 

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards