Alla inlägg under september 2014

Av Pauline Eriksson - 29 september 2014 16:07

Jag tycker om att rida in hästarna på ett bettlöst träns (sidepull) då jag tycker det är lättare när dem redan kan sedan markarbetet att dem ska ge efter för tryck. Jag väntar med bett tills jag lärt dem vad skänklarna och sitsen betyder och tills dem med lätthet förstå vad framåt, bakåt och sidoförflyttningar betyder. Zirocco har därför endast vant sig att ha bettet i munnen utan arbete fram tills förra veckan då jag provade en stund i paddocken. Det var ju lite otäckt i början tyckte han men redan andra gången i fredags så gick det mycket bättre och han började förstå vad jag ville.


I fredags efter ett pass i paddocken.


Om jag inte har berättat det tidigare så har jag fått tag i en ny medryttare som heter Lisa och det är faktiskt jättekul att ha någon som kommer ett par dagar i veckan. I söndags red vi ut en långrunda och Zirocco skötte sig toppenfint så det blev en hel del galoppande utan alltför många stopp och slängande med huvudet som är lite av Z:as spercialitet. 

Snart börjar älgjakten och då håller vi oss hemma några veckor tills den värsta hysterin gått över. 

Tjo och tjim så länge  

Av Pauline Eriksson - 22 september 2014 22:36

 

På söndagen var det Ziroccos tur att ut och åka, vi hade träff med "team rasz" som vi numera kallar oss. Jag är supernöjd med min lille prins då jag lastade honom själv, red honom på annan ort tillsammans med andra hästar, stod lugnt o fint i box och tom tog sig en tupplur samt väntade tålmodigt i transporten medans jag hjälte till att lasta en annan häst. 

Av Pauline Eriksson - 22 september 2014 22:27

 

I lördags körde jag ner Farax till klubbmästerskapet men utan egna tävlingskläder då min elev Simone skulle vara pilot denna gången. Ganska skönt faktiskt att bara stå på backen o guida men samtidigt lite konstigt då det faktiskt var första gången någon annan tävlade F. Det gick i allafall väldigt bra förutom att Farax blev orolig i pleasuren när det var 15 ekipage inne samtidigt och alla gick i olika tempon. De två sista klasserna briljerade dem o tog en fin andra plats i western ridning och en tredje i trail med 13 ekipage i respektive klass, inte dåligt efter att endast ha ridit farax 3 söndagar innan och F ger verkligen inget gratis. 

Av Pauline Eriksson - 15 september 2014 20:40

 

Vår lilla vita get Jake är en riktig Goding som gett oss många skratt i sommar och ikväll visade han alla hur man kan äta från höhäcken. 


Av Pauline Eriksson - 15 september 2014 13:01

I helgen har jag plockat en hel del kantareller, dem finns i massor och då tycker jag att det är roligt. Jag är väl inte helt tokig i att äta svamp men hittar fler och fler rätter att använda dem i, sen är det ju väligt rofyllt att vandra runt i skogen en stund.


Detta var resultatet efter knappt 2 timmars letande sammanlagt.


Nästa helg är det dags för klubbmästerskapet och Farax ska vara med men med en annan pilot som heter Simone, hon har varit här och ridit honom några gånger för att hitta hans knappar. Det har verkligen gått superbra och det ska bli väldigt spännande och nervöst att stå utanför och heja på.


Simone och Farax igår.


Senare på kvällen red jag Zirocco en stund i paddocken och han blir bara bättre och bättre förutom i galoppen, han har väldigt svårt för att hålla galoppen utan att gå in i korsgalopp. Det är nästan så jag börjar bli orolig att inte allt är som det ska, om det inte vänder snart får jag nog kolla upp den lille prinsen.



Av Pauline Eriksson - 7 september 2014 20:56

Man skulle verkligen kunna säga att det är ett jämnt flyt på allt, det har ju varit ett väldigt trevligt väder de sista veckorna efter en väldigt regnig period.


Båda hästarna är i full gång och jag försöker prioritera den ena varannan dag och den andra varannan dag men ibland hinna med båda två. Jag har även en ny medryttare som än så länge bara varit med på skogsturer, sen har även Simone varit här och ridit Farax några gånger då hon ska tävla han på klubbmästerskapet om ett par veckor.


Z börjar verkligen bli en trevlig ridhäst men jag rider honom bara 2 max 3 dagar i veckan och markarbeta honom däremellan för att hålla honom positiv till ridningen. 


Vi har även hunnit med vår årliga sommarfest och detta året hade vi Halloweentema och många hade anamat att klä ut sig, vilket var roligt.


I helgen har vi (mest Henke) grävt upp delar av vårt avlopp som hade satt sig och det var troligen anledningen till att vi haft stopp ett par gånger de sista veckorna.


Idag har jag byggt en foderhäck till våra små kompisar som vi nu stänger in nattetid då vi är lite rädda för hungriga lodjur.


Vår lilla favorit Jake börja bli en riktig kelgris.   

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards