Alla inlägg under april 2014

Av Pauline Eriksson - 27 april 2014 21:25

 

 

Igår kväll och idag har jag snickrat panel i stallet och det blev kanon. Hade en paus när Mia kom och vi red ut en runda med Z o F och det blev första testet med galopp i skogen för Z. Vi har testat en gång i paddocken för några dagar sedan och det gick fint men i skogen blev det lite väl roligt o det kom några bockhopp. Mia höll sig kvar och vi red vidare. 


Baronen älskar just nu att vara ute när det är så härligt väder och han jaga möss , ödlor och fåglar för glatta livet. 



Av Pauline Eriksson - 26 april 2014 21:53

 

 

Det 

 


Idag har det varit fullt upp som vanligt hos oss, Henke fick hem en grävmaskin igår och har skrapat bort allt gräs och matjord på gårdsplanen. Jag smet iväg på förmiddagen med Farax för vi var inbokade på träning för Barry Schurrman. Det va verkligen en superbra träning och Farax va så trött och svettig efter ett pass med mycket galopp. Det blev årets första bad för F när vi kom hem. 



Av Pauline Eriksson - 21 april 2014 19:43

Igår gjorde Henke och jag färdigt taket på vedboden och det blev riktigt bra tycker jag.


Nu är det dags att klyva upp veden som ska bo under taket och presseningar som blåser av veden är ett minne blott


Mia kom igår kväll och vi red ut en runda i skogen med F och Z, det gick toppen och Z visade att det inte var några som helst problem att gå först.


I morse gick vi upp ganska tidigt och efter frukost lastade vi Z som var lite spänd så jag bestämde att vi skulle lasta ut honom ge han lite tid och sen be han om att gå in i transporten igen. Då gick det bättre och han var lugn och fin när vi rullade ut från gården. Idag stod det miljöträning på schemat och det var på Labbabacken det hade byggts en massa skrämsel hinder vilket var väldigt roligt. Zirocco skötte sig jättebra förutom att han fortfarande tror han är hingst och det kommer nog ta lite tid innan han kommer över det helt och hållet.


Först började vi bara med att cirkulera runt alla konstiga saker för Z var lite spänd, mest över de andra hästarna. 

sen tog vi hinder efter hinder, och min modiga lilla prins fixade det mesta med bravur

 

Man är väl inte dum, kan man hoppa över så gör man väl 

 

Innan vi körde hem stannade vi hos Karin och Jonas för lite korvgrillning och då fick Zirocco vila i en box och denna box har faktist Farax bott i två år, nu är det i och för sig över 10 år sedan. 

    

Av Pauline Eriksson - 19 april 2014 20:59

Idag har det varit full fokus på vedboden och det hade blivit dax att lägga taket, vi ringde in fixa Tommy för att få hjälp och stöttning i detta skede och det har gått bra nästan hela tiden.


Det gick så här bra till att börja med men....

 

När det blev dax att lägga plåten så visade det sig att jag och Henke hade tagit fel längd på plåten så det var bara för mig att köra till bygghandeln och handla nya. Det gjorde att vi inte riktigt blev klara men imorgon tar Henke och jag nya tag och då ska taket bli färdigt.


Vår väldigt konstiga katt som själv har utsett sig till kvalitetsansvarig gick själv upp för stegen och kollade så att allt har gått rätt till. 

sen passade han på att kela lite

  

Vädret jar verkligen varit med oss hela dagen och vi avslutade med att grilla och mysa lite i kvällssolen.

Av Pauline Eriksson - 18 april 2014 18:36


Zirocco har haft ett par intensiva dag så nu är han nog ganska trött och mör i både kroppen och knoppen. Igår kväll tog vi med honom till Silverhallen och dem första 2 timmarna var han bara med inne i ridhuset när de andra red sedan red Mia honom en halvtimme för att sedan få stå på transporten den sista timmen. Han skötte sig bättre än förväntat och förutom några hingts skrik så var det bara positivt.


Det va inga problem utan han stod lugnt och käkade lite hö i mitten.

För att sedan tuffa runt en stund med ryttare på ryggen


I morse red Mia först Farax en stund i paddocken och sen byggde vi löshoppningsbana, mycket jobb för lite kul men det är lättare om man är två.


Första släppet sprang han som en tok men sedan fick han till ett par fina rundor.  



 

Av Pauline Eriksson - 15 april 2014 21:28

Det är en viktig ingrediens i livet och ännu viktigare när man håller på med djur, då kan det verkligen svänga snabbt. Just nu går det framåt med både F och Z, och jag är väldigt taggad samt glad för att just nu ha två friska ridhästar. Ikväll red jag först ut en runda i skogen med F och han kändes fräschare än på länge, sen red jag Z i paddocken och för första gången med mig på ryggen tog han för sig framåt. När Mia har ridit honom har jag varit på marken och säkert fungerat som trygghet men när jag stigit upp har han blivit lite osäker. Nu i påskhelgen blir det mycket hästträning och vi har två resor inbokade för Z

Z.

Av Pauline Eriksson - 13 april 2014 21:14

Den bästa säkerheten för mig har alltid varit att träna och förbereda hästarna för olika uppgifter och målet är alltid att dem ska vara så väl förberedda för nästa moment att dem ska klara det utan att behöva fly eller bli frustrerade. Detta har varit väldigt effektivt och jag har därför inte skadat mig och de gånger jag ramlat av en häst kan man räkna på ena handen. Men nu ska man inte vara styv i korken och sen har man lärt sig med åren att man ska vara rädd om sig själv och att livet är väldigt skört, samtidigt sitter jag upp och rider elevers hästar som jag ibland inte känner så väl och därav ökar risken. Det ska även tilläggas att jag fick nog mig en tankeställare förra året när jag skadade mitt knä under en skidresa och den skadan känner jag av fortfarande och kommer säkert att få leva med den. Det betyder att väldigt fort och bara efter att kanske ha tagit "ett" felaktigt beslut kan förändra hela livet samtidigt har jag även insett att jag har vare sig den reaktionsförmåga som jag en gång hade eller är så smidig som tidigare.


Med denna insikt har jag idag varit och köpt en säkerhetsväst och detta är ju en självklarhet för många men när jag växte upp var det inget man hade på sig utan det var hjälm som gällde och inget annat. Detta har gjort att jag aldrig ridit med en väst och har tyckt att det är väldigt klumpigt och bökigt dem gånger jag provat en.


Denna blev det, tror jag kommer bli nöjd med denna

 


Mia följde med till Kalmar och det slutade med att även hon köpte en väst vilket känns bra då hon kommer rida Zirocco en hel del och han är ju allt annat än en lätt häst och det händer saker väldigt fort när man tränar honom.

Jag handlade inte bara en väst utan det blev nya ridbyxor, flughuvor, cavalettistöd och lite annat smått och gott.


Ikväll tränade jag Zirocco en stund för hand och Farax fick en barbackatur i paddocken och han kändes riktigt fin men är fortfarande lite öm på baksidan av magen. Har bokat in mig och F på träning för Barry Schurrman om några veckor och jag hoppas vi ska vara igång helt då.


Nästa vecka är det kortvecka och vi har en massa roliga planer på gång så häng med vet ja...


Av Pauline Eriksson - 12 april 2014 15:14

 


Idag kom Mia tillsammans med sin systers familj och Farax ställde som vanligt upp på att bära runt barnen i paddocken. Efter att vi fikat så red jag och Mia ut en runda i skogen och denna gång utan en lina mellan oss och det gick toppen bra. 


Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards