Alla inlägg under juli 2009

Av Pauline Eriksson - 30 juli 2009 14:25

Efter en sån härlig och intensiv helg så var både jag och Farax lite trötta, men Farax verkar har klarat denna resa ovanligt bra. Det var nog bra att vi stannade en extra natt innan vi körde hem.

I tisdags hade jag lovat Ruxen att han skulle slippa sadel, men jag vill gärna att han skulle röra sig lite så jag kunde stretcha igenom hans leder. Så det blev en barbackatur med Silvia (litet fint arabsto) och hennes matte Tove, Farax är inte så skön att rida barbacka på (hög manke) så jag gick med honom den sista biten.

Igår fick han en välbehövlig vilodag.

Idag red vi en runda i skogen själva och han kändes toppenfin så det känns ju bra eftersom jag har anmält oss till tävling i skåne 15-16 augusti (Reel Feel Show). Då måste vi placera oss i Western Riding och helst även i Reining men det blir nog svårt, för att vara kvalade till stora SM 25-27 september. Tror att jag är kvalad i Pleasure, Trail och Horsemanship men eftersom kvalreglerna är lite luddiga så är jag osäker, så nu väntar jag mest på proppen till SM för att veta om jag får deltaga eller ej...hm..

Snacka om att jag har semester, hade besiktningstid för både bilen och hästtransporten den 29/7 vilket jag trodde var idag men som jag kom på igår eftermiddag att det var igår och som jag hade missat... sur på mig själv blev jag eftersom jag får körförbud på transporten på lördag och det fanns inga tider i Karlskrona förräns v 34, veckan efter den helgen jag ska till skåne. Så den första tiden jag hittade var veckan innan i Sölvesborg, kul att köra dit med transport för att besiktiga och dessutom få straffavgift för att jag missade tiden igår. Men jag kan ju inte presic skylla på nån annan än mig själv...suck.

Nedan ser ni en av vinterns hoppträningar, börja faktiskt se fram emot att hoppa lite snart.

Av Pauline Eriksson - 27 juli 2009 23:38

Jag kan inte beskriva i ord hur stolt och glad jag är över min underbara fina Farax, vi har verkligen haft en toppenhelg.

Vi började resan som planerat på fredags morgonen, Ruxen steg snällt på transporten och vi rullade ut från gården. Vi körde 27 mil i sträck innan vi stannade på en rastplats för att låta Farax komma ut och sträcka på sig och Jag, syrran och Emmy tog en fika (se bilder nedan). Vi var framme i Näsbyholm/Strängnäs ca kl 2 på em och det va jätteroligt att träffa alla glada människor och dess fina hästar. Red en stund på kvällen och Farax kändes superfin som han alltid gör när han har åkt transport.

Mamma, pappa och Hugo anlände senare och när förtältet var på plats kunde vi grilla korv dricka lite vin innan det var dags att sova.

Lördagen började som vanligt med utställning som är obligatoriskt att deltaga i om man ska vara med i någon cup. Det är inte riktigt min och Farax grej men det gick faktiskt bra och vi fick ihopa 34p, inte så illa pinkat av den största araben på plats. Sen kom vi lite senare till ridningen och var nog inte i rätt sinnestämning och Farax och jag ville inte gå åt samma håll vilket syntes en aning i trailen som vi moblerade om, sen gick det bättre i Versatilen. Men när prisutdelningen skulle vara så blev inte jag inkallad, trodde då att jag hade blivit diskad av någon anledning så jag gick till domaren som sa att så va inte fallet. Vi kollade domarprotokollet och då hade man glömt att räkna samman mina poäng, vilket innebärde att jag i själva verket var 2:a. Vi red också reiningen och den var jag ganska nöjd med men det höll inte domaren med om så det blev en femteplacering, Western ridingen gick inte alls när Ruxen tjurade ihop och inte ville visa sina fina byten som han verkligen kan. Sammanfattningsvis på Lördagen så kan man säga att vi var lite ringrostigt, det känns som att vi behöver ha fler tävlingar att åka på.

På Söndagen hade vi en härlig känsla inför Riksmästerskapen, Det började med trailen och vilken revansch vi fick till, det kändes jättebra även att vi gjorden en del tabbar så sammarbetade vi och drog åt samma håll.

Sen rullade medaljerna in, Silver i Western pleasure, Western horsemanship och Versitailen och sen knep vi guldet i Western ridingen efter att ha satt galoppombyterna mellan konerna. Yes Yes Yes, vilket ärevarv det blev i vild galopp. Det slutade med att vi kom 2 i Guldcupen och kära nån vad glad och stolt jag är över min lilla lilla ponny.

Mamma och pappa var nog också nöjda med helgens bravader, men dem körde hem direkt efter tävlingarna och då åkter syrran med dem. Emmy och jag hade bestämt sedan tidigare att stanna kvar tills på måndagen eftersom både vi och Farax är trötta efter en sån här helg.

Herregud vad jag förundras över att denna snälla goa häst följer med sin tokiga matte på en massa bravader, och står så snällt i sin transport så man nästan tror att man glömde honom hemma.

Som Ni förstår är jag supernöjd med helgen och längtar redan till nästa års sportcup, kolla nedan hela rosettskörden och dem fina medaljerna. Tror att jag har världens bästa häst eller vad tror Ni?

Ska lägga in fler bilder sen.

Av Pauline Eriksson - 23 juli 2009 21:16

Packat och packat och packat hela dagen, eller nästan ialla fall.

Syrran har presic anlänt och Farax är nattad, transporten fattas bara hästen och bilen är halvfull, det känns bra...ler...

Kl 06:00 rulla Britta (min V70) med hästtransporten från gården mot Näsbyholm i Strängnäs, nära 45 mils resa om man kör rätt väg hela tiden. Syrran och jag har en liten tendens att inte köra rätt väg hela tiden utan det brukar ganska ofta bli nån "liten" omväg. Men vi ska väl ialla fall inte köra till Stockholm och runt Enköping som vi gjorde första året (2007), det får vi fortfarande höra att "Globen ligger inte i Strängnäs"...hahahaha.. Det låter Pernilla aldrig oss glömma.

Idag fick Farax en lite lätt träning i paddocken med någon galoppbom och sen tog vi backning genom "L", som inte är vår starka sida men det gick faktiskt ganska okej för att vara Oss. Efter ridningen fick han ett rejält bad som Ni kan se nedan och han blev superfin som vanligt.

Fick en rapport från Jessica som precis hade anlänt till tävlingsplatsen, eftersom hon skulle tävla även imorgon, att det regnade där och det verkar som att det skulle fortsätta hela helgen...tråkigt... men men det är bara att gilla läget.

Nu gäller det för Er alla att hålla alla tummar & tår för oss denna helgen.

Puss och kramis, så får ni höra hur det gått nästa vecka

Av Pauline Eriksson - 22 juli 2009 17:30

Emmy har helt rätt i att jag inte ska krångla till det så mycket utan lita på min fina Prins. I morse åkte Farax och jag till Färmanstorp och red på Annelies ridbana som är 30x60, red igenom western ridingmönsterna och det gick super. När jag kom hem hade mina måttbeställda chapps kommit och gissa om jag blev lättad av att dem passade perfekt och igår anlände även min nya blåa tävlingsväst och det är helt otroligt men den passa oxå. Så det är svårt att hitta bättre förutsättningar inför en tävling, framför allt med så underbara hästskötare/groomar som Petra & Emmy, dem vet när det är dags att skälla på mig och säga till mig: SKÄRPNING PAULINE! HIHI.

Det känns trygt att ha dem som uppbackning och sen är det ju extra roligt att mina föräldrar oxå kommer med, det känns nästan inte sant.

Imorgon är det packning och badning av Prinsen.

Puss & Kramis

Nu hoppas man att det ska se ut som nedan i helgen... hihihihi

Av Pauline Eriksson - 20 juli 2009 22:02

Igår blev det skogstur med Emmy och Alfred och idag blev det morgonpass i paddocken. Min prestationsångest kom som vanligt dagarna före avresa till tävling och det är min stackars Farax som kommer i kläm, men jag kom på mig själv och avslutade träningspasset. Stretchade, maserade Prinsen och kylde hans ben efter att jag hade ställt orimliga krav. Imorgon blir det skogen igen och på onsdag generalrepetion och mest finlir för att komma i rätt stämning, kanske kör iväg och rider på större bana för att kunna köra igenom western ridingmönsterna. Torsdag är planen att bara rida en lugnare skogstur för att sen bada och putsa Ruxen, packa transporten och göra allt klart för avresan på fredags morgon. Återkommer väl med mer detaljer senare i veckan.

Av Pauline Eriksson - 18 juli 2009 14:27

Idag blev det ett pass i paddocken och Ruxen kändes superfin, vi gjorde lite galoppslutor och byten och sen va han så lätt och fin. Avlslutade med att rida horsmanchipmönstret som kommer att vara på RM och det va inte busenkelt att få till men jag va jättenöjd till slut. Pratade sen med syster och både hon och jag tycker att det är lite oroväckande att Farax känns så fin och bra det känns nästan för bra och sen kommer väl jag att schabla bort det när det väl kommer till kritan inne på tävlingsbanan. Nä fy mig, positivt tänkande ska det vara, alltså det kommer att gå hur bra som helst på tävlingsbanan.... hahahaha, ja du Jessica, du vet väl att min Farax alltid ser lite trött ut, det är hans täckmantel för att ingen ska fatta hur bra han egentligen är och han blir bara bättre och bättre på att spela den rollen...ler... Sen blir jag ju lite orolig när du börja klä på dig själv paden istället för hästen hihii.

Nu hör jag minnsann åskan så det är väl bäst att jag stänger ner datorn.

På återseende


Av Pauline Eriksson - 17 juli 2009 20:49

Men igår fick jag allt jobba lite, hjälpte pappa att laga taket på deras hus. Det tog sisådär hela dagen, va supertrött när jag kom hem men från ingenstans fick jag ny energi. Kan vara från en flaska som det smakade vin ifrån, jag tog nämligen en sådan med mig ut i stallet och började rengöra och smörja min utrustning. Oj oj oj va bra det gick, det har nog aldig gått så bra men det var lite snurrigt när jag skulle gå hem...ler... Farax fick vilodag igår för nu blir det väl ridning varje dag fram till sportcupen.

Kul att Emmy har vaknat till och börjat kommentera, lite kacksig kanske när det gäller uppsittningen med tanke på hennes "lilla häst"... men för att svara Jessica så är jag alltid förvånad när jag väl har kommit på plats och hoppas att jag inte har glömt något på marken. Emmy kommer att vara min och Jessicas högra händer nästa helg, så bara så att du vet, det blir ingen sprit till "groomen" eftersom hästarna vill ha mat tidigt på morgonen. hahahaha, eller hur Jessica??

Idag blev det skogstur på morgonen och sen badning med systersonen Hugo och pappa Pelle, det va trevligt. Nedan kan ni se lite bilder från Pernilla träningen förra helgen, ni ser bla. Jessica som posar med Flizans pad...ler... och Lena som kämpar på ridbanan med Bakir.

Puss % Kram

Av Pauline Eriksson - 14 juli 2009 22:19

Vakna utan att det är klockan som väcker en, gå en runda i härligt väder, ta med Faruxen på vägen hem, äta frukost i lugn o ro, rida en runda på sin underbara häst, fika med en god vän, springa en runda, ta en dusch, fika med en annan god vän, gå på allsång med 2 andra goda vänner, äta ute, det är inte mycket att klaga på en dag som denna och i morgon vem vet vad som händer då... Det är verkligen härligt att ha semester.

Bjuder på en annan bildsekvens som min kära syster tog när vi var på Grevagården i April. Det är nämligen så att jag alltid leta bra ställen att komma upp på min "lilla ponny"..hihi

dem kommer i fel ordning så man få kolla dem nerifrån o upp

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards