Alla inlägg under januari 2012

Av Pauline Eriksson - 29 januari 2012 16:50

Var ju tvungen att testa julklappen (en cirkelsåg) så jag snickrade ihop en träningsbro, alltså en bro som hästarna ska gå över och framför allt Zirocco som kanske blir en framtidens trailhäst.



Det är så härligt att snön ligger kvar och att det är lite lagom temperaturer. Farax och jag har faktiskt ridit i skogen 3 dagar i rad, i fredags blev det dock en minirunda med pannlampa på kvällen, men ändå.


Igår var Henke och jag ute och gick en långrunda med Zirocco och han gick över stock, sten och han gick igenom vattenpölar med is men det rör inte han i ryggen. Idag fick han ett pass i paddocken, hade ett paraply som jag immuniserade han med och så longerade jag honom en stund, det blev lite längre än vad jag tänkt men knäppisen fick rycket och rejsade runt runt.

Av Pauline Eriksson - 25 januari 2012 19:12

Härligt vinterlandskap det är här på gården nu

 

 

Det var verkligen på tiden att det blev lite snö och igår kväll fixade jag Farax broddhål och ikväll blev det en liten minitur i skogen. Det var ju ett par veckor sedan Faraxen gick nu igen och han var superpigg, först hade jag tänkt rida barbacka men som tur var tog jag sadel och jag hade nog inte suttit kvar annars  .


Kvällarna blir ju såå ljusa när snön ligger och det är liksom precis lagom ca 5-10 cm, kände oxå att det var dags att ändra färg på bloggen.


Zirocco fick sig ett träningspass både igår kväll och ikväll, vilket var passande eftersom han har varit ganska "bångstyrig" dem sista dagarna. Han har liksom sina ryck så man får vara på tårna hela tiden och snön har nog gjort han ännu lite busigare. Nu får jag kanske honom att framstå som ett monster men faktum är att han sköter sig nog bättre än dem flesta 2-års hingstarna. Han står lugnt och fint själv inne i boxen i stallet, han står lös i gången när vi ryktar, kratsar hovar mm, han går snällt med på promenader och jag har även börjat vänja han vid tex presseningar, så han är faktiskt redan ganska duktig men jag har höga mål och krav på den där lilla krabaten.


Är man så här fin redan som 1-åring kan man undra vad det ska sluta


Av Pauline Eriksson - 23 januari 2012 07:11

Köket är helt klart nu och vi är jättenöjda men jag hade ju fått upp farten nu så då tänkte jag att dörrarna på övervåningen skulle få sig en dust. Vi trodde att det skulle vara "fina gamla" spegeldörrar bakom masonitskivorna som man kunde slipa, spackla och måla men så var inte fallet utan när jag rivit bort en skiva så var det inte mycket till dörr att jobba med  .


Rätt så irriterande, nu blir det till att köpa nya/begagnade dörrar.


I helgen kom även första riktiga snön och det är rätt mysigt tycker jag och det verkar som att den blir liggande eftersom dem lovar kallt väder nu i veckan.


Hästarna har varit lite extra busiga  


eller jag menar Zirocco har varit lite extra busig 

 


I lördags var vi och hälsade på hos syrran, Hugo blev ju storebror tidigare i veckan till lille Alvin, snacka om en stolt storebror...

     

Av Pauline Eriksson - 18 januari 2012 19:59

Jag var bara tvungen att börja med denna härliga bild som föreställer highland cattle på Tubbarps gård som jag tog när vi var och hämtade dem sista halmbalarna i söndags.



I kväll har jag och Henke förbättrat brandsäkerheten här på gården men brandvarnare som är trådlöst ihopkopplade, så nu sitter det en i stallet och en i maskinhallen/lösdriften som pratar med de två som finns inne i huset. Jättebra om det olyckligtvis skulle börja brinna där ute så varnar brandvarnarna oss i huset.

Sen har vi naturligtvis brandsläckare i varje byggnad samt brandfilt i huset så nu är det igentigen bara en brandstege från sovrumsfönstret som saknas och det får nog bli en investering framöver. Även om det skulle vara förfärligt om huset/byggnaderna brann ner så är det viktigast att man kan rädda sitt och andras liv.


Vilken mardröm


I gårkväll red jag Farax en stundi paddocken barbacka och sen fick Zirocco sig ett träningspass och han skötte sig bättre än på länge. Den lille busen har utmanat mig nästan varje dag nu några veckor och det känns som att det har sprutat hormoner från öronen, sist men inte minst så fick Migge sig pysselstund och det gillade han skarpt.



Av Pauline Eriksson - 15 januari 2012 11:08

Förra helgen och denna veckan har varit full fokus på att få klart köket och nu är det inte mycket kvar.


Det gör mycket med nya bänkskivor och lite färg.


Jag blev själv ganska nöjd med skåpsluckorna men det va lite mer jobb än jag tänkt mig och glasluckorna får jag göra om för dem blev lite slarviga på slutet.


Hästarna har fått stå tillbaka denna vecka men igår kunde jag inte låta bli att ta en runda med Faraxen i solskenet


Igår kväll kom min kollega Sofie och hennes man Marcus (Tubbarps Gård) på besök och det blev lite mat och dryck, mycket trevligt.


Av Pauline Eriksson - 9 januari 2012 22:02

I fredags började vi en uppfräschning av köket, förra vintern la vi in en ny golvmatta och nu har bytt bänkskivor och jag har tagit på mig att slipa, spackla, måla om luckorna och sätta nya beslag. Att måla om luckor och byta beslag är liiite mer jobb än vad man kanske tänker sig framför allt när dem gamla hålen inte passar dem nya beslagen.

Samtidig som det är roligt och väldigt spännande över resultatet, just nu har jag spacklat igen de gamla hålen, slipat och grundmålat alla luckor och målat första slaget på lådorna.

Henkes föräldrar var här lördag till söndag och hjälpte oss att byta bänkskivorna och kära nån vilken skillnad det blev, ett helt nytt intryck. Bilder på resultatet kommer framöver...


Det blev ju ännu en långhelg och jag har hunnit rida Farax alla tre dagar, fredag och lördag i skogen och igår kväll blev det ett pass i paddocken. Min fina prins går bättre än man kan tro och som jag kanske har nämnt tidigare så har han en bärighet som aldrig förr, vilket gör att man blir sugen på att pressa han lite mer. Men jag har bestämt att han ska få gå ute ett par månader till i sin kära lösdrift för att sedan bli klippt si så där i mars, april nån gång när tanken är att han ska gå lite hårdare pass för att kanske tävlas lite detta året.


Ikväll har det faktiskt kommit lite snö men det skulle försvinna imon och bli milt igen.


Förra året vid denna tiden såg det ut såhär


Det är ju supermysigt att rida i snön men förra året var det så mycket att man knappt tog sig fram nånstans

Allmänt

Av Pauline Eriksson - 1 januari 2012 17:05

Jaha nu var det visst år 2012 och jag hoppas att det blir ett härligt år med en massa trevligheter.


Några vintriga bilder går det inte att bjuda på men Henke och hästarna posera fint ändå


Detta är taget igår när vi var på prommenad.


Ja vilken dag, kväll och natt det blev  , vi hade allt planerat allt i detalj men det höll på att gå åt skogen helt när min kära olycksfågel Farax började bete sig konstigt. Efter frukosten skulle Henke och jag gå en runda med Zirocco och gick bort till hagen för att hämta in honom, då stod Farax och tuggade på sne och Henke tyckte han såg konstig ut. Äsch sa jag, "han har nog bara tuggat i sig kåda så det är ingen fara".... men när vi kom tillbaka en timme senare så stod han och gjorde likadant och så hade han ett konstigt läte och jag förstod då att någonting satt fast i halsen och han såg ganska besvärad ut. Typiskt att sånt här ska hända på Nyårsafton, men det vara bara att ringa jourveterinären och han tyckte att det lät allvarligt och en trolig foderstrupsförstoppning och lovade komma så fort som möjligt. Vi tog in alla hästarna på box och så började jag masera han under hakan och halsen i omgångar vilket jag fortsatte med nån halvtimme och då släppte det  , ringde veterinären och han blev oxå lättad och tyckte vi skulle hålla koll på han under kvällen.

Det är ju inte superkul att ta ut veterinären  över huvudtaget och det är ju inte precis roligare på en helgdag, men nu löste det sig och alla inblandade var glada...ler...


 


På prommenaden så skötte sig Zirocco exemplariskt och vi gick ner till ett ställe där vägen är överspolad och i det närmaste en bäck. Zirocco har aldrig gått i vatten så det skulle bli spännande tyckte jag men han var ju hur cool som helst och bara trampade på ner i det strömmande vattnet som ingenting.



Det va rätt så skönt eftersom att jag har jobbat i 10 år med Farax vattenskräck och vet vad det innebär när dem inte gilla vatten.


Det var verkligen en fantastiskt fin dag igår, kallt och soligt


På kvällen ställde jag och Henke till med 3-rättes meny för släkt och vänner och det blev bättre än jag hade hoppats eftersom menyn var väldigt sent påkommen och både förrätten och huvudrätten var nya för mig.


Kvällen blev supertrevlig och sträkte sig en bra bit in på natten....

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards