Alla inlägg under oktober 2013

Av Pauline Eriksson - 23 oktober 2013 06:51

Fick lite bilder från en elevs kompis som  brukar vara med på träningarna.


Foto: Daniel Risberg

           

Av Pauline Eriksson - 21 oktober 2013 21:13

Igår ordnade Eva & Arne i Silverhallen tillsammans med mig en ranchtrail ute runt Silverhallens fantastiska natur. Arne hade kämpat några veckor med att bygga hinder och fått ihop en bro, grind, backhinder mm som mina elever från torsdagskvällarna fick prova på.


Det får vara ordning i ledet  , här ser ni halva skaran och i bakrunden ridhuset som vi annars hållet till i på torsdagskvällarna.

   


Henke och Farax var med och provade lite men Farax var på sitt sånt där unghäst-humör och var inte riktigt snäll mot sin ryttare.



Det blev en väldigt lyckad dag och alla fick nog lite idéer om hur man kan använda naturen som träningsanläggning samt gav jag lite tips vid de olika stationerna.


Farax tvekade lite vid bron som var både lite smal och hal, men traskade sen snällt över även att han tyckte det var lite läskigt.


  

Ranchtrailen avslutades sedan med att gå ner i sjön och alla hästarna tom Farax vågade sig ner.


Efter ridningen samlades alla och grillade lite korv ovanför sjön och alla var överräns om att de ville komma tillbaka till våren för en ny ranchtrail. Kan Ni tänka vilken natur när allt slår ut igen efter vintern  .

 


Zirocco fick stanna hemma denna gången men nu är han piggare igen och hoppas han förbli detta så är tanken att även han ska få komma ut på nåt äventyr nu innan vintern, det är på tiden.


Av Pauline Eriksson - 14 oktober 2013 06:57

I fredags kändes Zirocco inte helt okej, slö och på gränsen till feber igen men framåt sena kvällen vände det igen och han var piggare. Sen har han varit lite si så där hela helgen och igår när jag tempade honom på eftermiddagen hade han 38,5 och jag ringde veterinären. Hon tyckte först att jag kunde avvakta och börja behandla honom som idag så vida inte tempen höjdes mer men vid halv 10 igår kväll hade han över 39 och då kändes det inte som att jag ville vänta mer.

Det är verkligen inte billigt att ta ut jourveterinären en söndag kväll men hellre det än få en rejäl infektion som kan behöva operation på klinik. Nu i morse var tempen normal igen och Super-Z:s ögon var pigga, skönt och värt den dyra veterinärräkningen. 

Av Pauline Eriksson - 6 oktober 2013 18:35

Det är syrran som har överskriften och förra helgen var hon här hela dagen och svetsade ihop Farax gamla järnskor.

Målet är att ha ett genomgående tema i sadelkammaren med krokar och diverse andra påhitt av Farax skor och eftersom jag inte kan svetsa så frågade jag syrran om hon ville hjälpa mig.


Här är ett färdigt resultat och tanken är även att göra tränshängare


här är en annan rolig grej som inte ska vara i stallet.  servettställ


Sadelkammaren är nästan färdig och idag målade jag den invändigt




Nu återstår bara taket och eventuellt golv, sen behöver jag ju lyse och ett element så det är kanske lite kvar men jag trodde aldrig jag skulle kommit så här långt redan.


Zirocco har varit lite medtagen efter ingreppet i onsdags och idag var jag rädd han började få feber (37,9) men tempen sjönk framåt dagen. Farax är piggelin men tycker inte om att gå själv så han ropar på Zirocco med jämna mellanrum.

Av Pauline Eriksson - 2 oktober 2013 19:29

Det lilla yrvädret blir förhoppningsvis lite mer timid och snällare i hagen om ett tag nu när han är kastrerad. Det funkade ett par dagar med Farax men sen en kväll skulle Z visa att han minsann har blivit pojk och så blev det bråk som genererade veterinärbesök och omplåstring av Farax. Tråkigt, men jag har väl mig själv att skylla som har varit en velpotta utan dess like och visste att det kunde bli en plågoande för min lille Farax. Nu hoppas jag att han lugnar ner sig och att dem kan gå tillsammans igen om några veckor.


Det blev lite stressigt när veterinären undrade om det inte var någon annan hemma för att hjälpa till och det hade väl inte jag fattat eller tänkt på att vi kanske behövde vara fler. Fick tag i min kära kusin Crille som var i närheten och snäll som han är fast han är jagad från alla håll så kom han till undsättning. Tur var detta då det inte är en självklarhet att sedera en arabhingst tillräckligt för att han inte ska svänga med sina bakben. Tusen tack min "BÄSTA" kusin för att du hjälpte mig.


Nu får han bli en superfin valack


Dagarna och veckorna bara rulla på och det är fullt upp hela tiden, när jag inte jobbat, tränat hästar eller gjort hushållsarbete har jag mest varit ute och snickrat på sadelkammaren. Den är nu helt klädd inuti och det återstår bara isolering och innertak vilket är planen att fixa med till helgen. Det har gått som tåget och jag är riktigt nöjd med den och samtidigt bli logistiken i övriga stallet mycket bättre.


Nähä, nu ska jag slänga mig i soffan och kolla på Bonde söker fru, det är liksom ett måste, sen får jag nog kolla till min vita valack så att han inte blir dålig efter ingreppet tidigare idag.


God kväll

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards