Alla inlägg under juni 2013

Av Pauline Eriksson - 30 juni 2013 14:20

Det har varit många om och men när det gäller renoveringen av vår trappa och jag har gett upp minst 10 gånger men nu är jag så glad att jag, envis som man är, fortsatte.

Jag har hållt på hela helgen med att måla sidorna, panelen för att sen slipa det sista på stegen och nu har jag precis målat vartannat steg för att kunna gå i den. Det blev en "betslack" som konstigt nog blev precis som jag tänkt mig och jag kan inte vara mer än nöjd och ikväll blir det att färda dem sista stegen.


Bild från nedervåningen


och en bild från övervåningen

 


Visst det fattas räcke och lite detaljer men nu är den snart helt färdig   





Av Pauline Eriksson - 26 juni 2013 23:02

Det har varit fullt med trevligheter både hemma på midsommar och sen har vi varit på västkusten ett par dagar med ett besök på Liseberg tillsammans med Henkes föräldrar.


Det blev midsommarfirande hemma hos oss detta år och vi hade härligt väder och sällskap hela helgen.


 


Mammas hund Joppe fick en ny liten kompis i lille Torsten


På måndag eftermiddag bar det sen iväg mot Varberg där vi skulle bo i en stuga och det härliga vädret fortsatte ända tills vi skulle hem idag för det har regnat nästan hela dagen men vad gör väl det när man ska sitta i en bil


Henke och jag tog ett häftigt kort, man kan nästan tro att vi har varit över där borta i det stora landet  

 


När vi kom hem ikväll så hade jag abstinens på allt här hemma men det slutade med att hästarna drog mest så Farax fick ett pass i paddocken. Kollade sen Zirocco men han är fortfarande halt på sitt bakben, snart får det bli nån åtgärd på detta.


Nähä nu måste jag sova då jag fått gå in extra på min semester för att jobba  känns så där kul just nu.

Av Pauline Eriksson - 16 juni 2013 22:01

Denna helgen har gått i en hast med början på fredag kväll hos grannarna där det blev tacos. Jag gick sedan upp tidigt och satt på Farax härliga rygg redan halv 8.


Faraxen står i morgonsolen och väntar på ett pass i paddocken.

Han kändes strålande och det blev passage över lite bommar och runt lite koner för att börja tänka lite trail igen.


Mitt i det gröna står min lille vite goding

Efter ridpasset och lite frukost åkte jag och Nina till Johannishus och kollade på klubbtävlingen, några elever skulle tävla och dem var jätte jätte duktiga.


Kom hem på eftermiddagen och tog ett städrus i huset, åkte upp till gymmet och efter att jag duschat körde jag till Öland där redan Henke och hans föräldrar redan befann sig. Vi stannade till idag och körde hem efter lite snickeriarbete och gräsklippning. Sadlade Farax och begav mig ut på en tur men jag kom inte så långt förräns det började regna så jag var ganska blöt när vi var tillbaka. Testade Zirocco men han är fortfarande lite halt på sitt bakben så han får fortsätta vila.


Tjoho  

Av Pauline Eriksson - 13 juni 2013 06:53

I går kväll var det fullt ös här på gården som det brukar vara på onsdagskvällarna numera, och det föddes ett nytt westernekipage som består av en pantertant och en islänning  .


Sussan och Jonina första gången på stångbett och oj vilken utveckling detta ekipage har gjort, snart är det nog dags för tävling på riktigt.


För dem som undrar så har mitt knä, som jag skadade på skidresan i påskhelgen, blivit bättre och det tack vare intensiv sjukgymnastig och styrketräning  . Styrketräning i sig är väldigt bra när man håller på med hästar som innebär mycket slit och det är lätt att göra felaktiga lyft etc, nu skulle jag bara vilja komma igång med löpning oxå för att få lite flås.


Farax fick vara med på sista lektionen igår kväll och som vanligt skötte han sig alldeles förträffligt som visningsobjekt min fina prins.


Så här ser det ut väldigt ofta i mitt stall, Farax har alltid tyckt om att ligga ner och sova

och det har han verkligen lärt Zirocco för han lägger sig ner och sover även att han står själv inne, snacka om trygg i sig själv.  

 

Av Pauline Eriksson - 11 juni 2013 17:49

Här ser ni tuffingen med sina snygga skor.


Det går som tåget i skogen

Min fina lilla häst

och skogsmulle, oj vilken frid i själen en skogstur på sin bruna häst kan ge


I helgen har vi donat med en massa grejor och nu står corallen nästan färdig eller vi har i alla fall fått ner dem flesta stolparna och ikväll hämtar vi virket som ska vara mellan.


Den kommer bli såå bra


  Vi har även grejat lite med trappan som jag fått en nytändning med och kommer med all säkerhet att vara färdig nån gång i sommar, lite i taget när andan faller på.


Lilla Zelma var och hälsade på i helgen och det blev ett par bad för henne och det gillar hon, framför allt när hon får rulla sig i grusen efteråt. Både Henke och Zelma fick åka på flaket hem.

 


Min lilla Zirocco gjorde mig lite rädd i söndags morgon, efter att ha haft en härlig grillkväll med Emmy och Jocke som kom på lite spontanbesök med övernattning. När jag kom ut i hagen och skulle ta in Z så ville han inte gå och när han tillslut rörde på sig så var han totalt blockhalt, jag fick en flaschback tillbaka till när Farax fick sin hovbensfraktur och rörde sig ungefär likadant. Inte roligt och efter att hovslagaren varit här och kollat efter eventuell hovböld så bestämde jag att avvakta nåt dygn. Igår morse så upplevde jag en viss förbättring och senare på dagen så var han ännu bättre och idag haltar han bara lite. Konstigt för det syns inget nån stans och så halt som han var, men jag är överlycklig för jag hade inte orkat med en hovbensfraktur till med allt va det innebär.


Kul, kul, cykelhjul... ha en trevlig kväll därute


        

Av Pauline Eriksson - 6 juni 2013 19:03

Henke och jag är precis hemkomna från en tur med Lunkentuss som är en tur på Ronnebyån från Hjorthålan till Klåvbens kraftstation och vi fick höra berättelsen om när man byggde fördamningen intill kraftstaionen vilket var en intressant historia. Det var en del av "Skogstokig" som är ett sammarbete mellan landsbygdsföretag i Karlskrona och Ronneby kommun som äger rum den 6 juni varje år.


Här ser ni Lunkentuss när vi lagt till vid kraftstationen


 

 

Idag har vi även tillsammans med grannarna tagit premiärdoppet och det var verkligen skönt, Farax och Zirocco fick oxå sitt första bad för året.


Mr Z visade som oftast sin goda sida men tyvärr får han gå själv nu när han visade sin sämre sida förra helgen.


I går kväll var det full fart på ridbanan igen, här rider Malin med sin fina Quila

 


Dee Dee har oxå fått några träningspass och det går jättebra

 


Nähä nu ska vi ut och sätta några stolpar till corallen.


Ha en fortsatt trevlig national dag

Av Pauline Eriksson - 2 juni 2013 22:30

En svart 14-årig Morgan vallak flyttade in på gården i går och grannen Nina ska ha honom på foder några månader, alla var nöjda och glada förutom Zirocco som inte vissade upp sin bästa sida.


Det var slagsmål hela dagen och faktum var att Zirocco muckade gräl bara mer och mer, tog stryk utan att vika så det blev att sära på dem och nu får Z gå själv tills vidare.



Men jag har sällan skådat ett vänskapsband bindas så snabbt och så fint på så kort tid som mellan Farax och Dee Dee, det var väldigt rörande och valet att låta den lille gråe gå själv var inte svårt. Frågan är bara var jag ska göra med min lille krabbat som kräver så väldans mycket tid och energi för att han ska sköta sig.



Efter en intensiv dag som igår så var man lite mör i huvudet men efter att vi varit på Henkes kusins barns dop så tog vi ett rejs med arbetet till corallen.


3 stolpar hann vi sätta innan ösregnet kom


Sen kom Henkes föräldrar och sen kom min kusin för att jobba med elen på vårt hus, vi har snart nytt elskåp på huset och ny central inomhus med jordfelsbrytare och det känns superbra.


Även Baronen tyckte att det har varit mycket denna helgen så han deckade på diskbänken nu ikväll

       

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards