Alla inlägg under mars 2014

Av Pauline Eriksson - 31 mars 2014 20:08

 

 


Idag kom Ziroccos Gummiskor och dem passade perfekt, vi gick en runda för att testa dem. Då det har funkat så bra på Farax så tänkte jag köra samma med Z och nu när vi börjat rida ut så behöver han lite skydd på sina hovar för dem hårda grusvägarna. Men visst tyckte han först att det va lite konstiga saker som spändes fast på fossingarna. 


Av Pauline Eriksson - 30 mars 2014 08:25

Igår var vi igång igen med snickeriet och med det fina vädret så var det inte svårt att vara glad. Vi hade en jäkla fart och med 3 dubbla händer (Tommys, Henkes och mina) slängde vi upp takbalkarna som ingenting.


  Att fika i vårsolen är inte fel, som vanligt så kör Baronen sitt egen rejs  


Kvalitetsansvarig (Baronen i egen hög person) hade koll hela dagen så allt gick rätt till

Av Pauline Eriksson - 28 mars 2014 07:12

Ibland blir det magiskt när man sitter på en häst, det händer kanske inte varje dag men någon gång då och då sitter allt och magi uppstår. För mig är det dem stunderna jag kämpar för och kan leva länge på när dem kommer och igår kväll hände det en av mina elever och det kändes lika roligt för mig. Malin med sin fina stora Quila har stundvis haft det kämpigt med mycket spring i benen och svårt att hålla fokus men igår var det fantastikt att se dem sväva runt i ridhuset i fullständig harmoni och takt   


Veckan har varit bra men väldigt hektisk så det är skönt att det är fredag, nu börja Farax komma tillbaka och jag hoppas att den lille f-n inte gör han mer illa för nu går dem ihop dygnet runt igen.

Mia var här i onsdags och vi red ut tillsammans för första gången, dock hade jag en lina i mellan oss ifall jag skulle behöva hjälpa henne men det gick superbra och vi travade tom vilket gick fint.


I helgen blir det mer ridning och fortsättning på vedboden, Fixa Tommy kommer på lördag för att hjälpa oss vidare.


Ha en härlig fredag.





Av Pauline Eriksson - 23 mars 2014 20:55

Igår red jag Zirocco i paddocken och idag kom Mia och vi tog första skogsturen för Z med ryttare och det gick verkligen jättebra.


Så här trött kan man bli efter sin första skogstur med någon på ryggen.. hihi. Farax och jag var med som stöd.


Farax är ännu lite bättre och jag planera att skritta honom uppsutten i morgon, men det kommer nog ta tid innan han är helt igång igen.


Henke och jag har fortsatt med vedbodbygget idag och vi började med att köra till den lokala bygghandeln för att shoppa takbalkar som vi planera sätta nästa helg.


Baronen har själv utsett sig till kvalitetsansvarig och tog en rejäl koll på bärigheten idag.


Kottlingar och de främre stolparna blev gjorda idag och vi känner oss ganska nöjda med helgens arbete

Av Pauline Eriksson - 22 mars 2014 17:22

Jajemen.

Fixa Tommy kom för att hjälpa oss igång och efter en del funderande så var vi igång.


Första stolpen fast i plinten.

Baronen höll till precis brevid med att leta möss i bland veden


Jaha, va gör vi nu, Henke vill inte vara med utan gömmer sig bakom en stolpe

 

Då det inte är en altartavla vi ska skapa och försöker bygga med virke som finns på gården så fick det bli en liten skarv


Idag har Yvonne markservice och nu ska hon bjuda hungriga snickare på en god middag...mums det luktar gott.

Av Pauline Eriksson - 19 mars 2014 15:25

Det har varit en hektisk helg och veckan har börjat lika, i helgen byttes folket av med besök hos oss. Det var allt från syrrans barn och kompisens ungdom som va på plats hela helgen och dem hjälpte till med både stängsling, flikning av vägen och elda ris. Mia kom som vanligt på lördags morgon för träning och ridning av Zirocco, denna gång hade hon även med sig en vän, förutom att det nästan blåste storm så gick allt bra men det blev ingen premiärtur i skogen på Z för det tyckte jag va lite att utmana ödet.


Lösarbetet med Z har gått stadigt framåt lika så i ridningen.


Släppte ihop den bruna och den vita i söndags men det tog ett par timmar och sen var Z på gång med sina hårdhänta lekar och eftersom Farax inte är helt bra än så särade jag på dem igen. Hästfysikern Susanne kommer imorgon för att känna på F så han inte fått nån förskjutning i ryggen eller nåt annat.


Syrrans lille pojk är otroligt intresserad av hästarna och jag hade jämt att göra med att jaga honom när han fick för sig att han skulle hälsa på dem igen.


Barnvagn? varför då när man har en foderkärra att köra med...ler... ännu en gång när Alvin ville hälsa på hästarna.


Efter att ha dragit ris halva dagen på söndagen var alla arbetare ganska trötta och det blev korvgrillning i solen.


Zelma var oxå på besök hela helgen och är Henkes trogna följeslagare


När alla barnen åkt hem så kom några kompisar på besök med några nya barn och det blev en prommenad innan vi fikade sen när dem hade åkt kom Henkes pappa på besök och Henke hämtade pizza till oss och grannarna.

Man kan säga att vi var ganska trötta på söndagskvällen men ändå glada för allt vi fått gjort under helgen.


Jag hoppas bara att Farax snart är helt återställd så vi kan komma igång igen, tills dess får jag nöja mig med Zirocco och idag är det min tur att rida då Mia skulle på nån utbildning med jobbet.


Tjo och tjim


Av Pauline Eriksson - 13 mars 2014 21:30

Det fina vädre har fortsatt men de sista 3 dagarna har jag suttit inomhus på utbildning. Jag har ju 2 stora intressen i livet och förutom hästar så har jag en stor passion för hus och konstruktioner vilket även är mitt jobb till vardags. Denna gången blir det en rejäl fördjupning i fuktmekanik och problemlösningar vilket är väldigt intressant.


När man åker iväg är det bra att ha goda vänner o en härlig sambo som hjälper till med hästarna, tack Henke, Nina och Mia som hjälpt mig med mina 2 prinsar.


Fick denna trevliga bild från när Mia var och skötte dem i onsdags kväll.


Farax är bättre men inte bra och han har tappat väldigt mycket muskler över rygg och rumpa. Då det har även blivit fällningstider och detta alltid tar hårt på honom så har det inte blivit bättre av att vara skadad och ha ont. I helgen ska han i alla fall få röra på sig lite i form av prommenader.


Även att det har varit en oerhört intressant utbildning så är det väldigt skönt att vara hemma igen hos sambon, hästarna och inte minst Baronen som man alltid saknar.


Av Pauline Eriksson - 10 mars 2014 20:00

Vilken härlig helg det har varit och det fina vädret verkar fortsätta denna veckan.


Igår kom pantertanterna med sina unghästar för att få ett ridpass, det är väldigt roligt för dessa två har verkligen bitvis kämpat i motvind med sjukdomar och annat. Det gick verkligen jättebra för båda två och dessa små lurviga små islandshästar är ju bara för sköna.


Karin och Robin


Sussan och Atli

Fyra nöjda individer


Igår blev det lastträning för Zirocco och det var bra för vi har åkt några gånger vilket alltid till viss del är en stressupplevelse om man är en häst. Zirocco var först lite stressad över att se transporten då han säkert trodde vi skulle åka men jag nöjde mig bara med att ta ut och in han några gånger tills han stod lugnt och avslappnat inne i transporten.

Då avslutade jag och han fick gå ut i hagen vilket förhoppningsvis gör att han inte blir så stressad nästa gång vi ska åka en sväng, målet är att börja lära honom att själv gå in i transporten så jag även kan åka själv i framtiden.


Farax har fått behandling av en Biolight-apparat hela helgen och idag var han betydligt bättre och förhoppningsvis är han snart tillbaka som sitt vanliga jag igen.


Ikväll fick Zirocco en borstning i solen och därefter ett pass i corallen vilket gick fin fint  


Ha de

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards