Alla inlägg under augusti 2015

Av Pauline Eriksson - 30 augusti 2015 14:54

Igår fick vi hjälp av Henkes föräldrar och nu är vi igång på riktigt med att tilläggsisolera och panela om södra gaveln på huset. Det blir en hel del funderande och mätande när man inte gör detta varje dag men nu har vi fått upp flytet.


Här sätter Henke och Tommy först brädan.


Så här långt har vi kommit


Det har inte blivit någon ridning dessa dagar men i fredags kväll red jag ett pass på Z och på slutet kom min lilla tjej ut och kollade på sin mamma.


Kanske blir det en hässttjej??  

Av Pauline Eriksson - 27 augusti 2015 08:15

Igår red jag och Cissi ut en lite längre rund med F och Z, vi red genom byn och där går ett gäng kor som är väldigt närgångna. Zirocco har tidigare blivit väldigt skrämd av att blivit jagad av ca 20 st så jag valde att sitta av och leda honom förbi då han känner sig betydligt säkrare när jag är på marken. Denna gången hade Zirocco en helt annan inställning och istället för att bli rädd gick han upp i krigsrörelser och utmanade vilket jag tycker är bättre än att lägga benen på ryggen och ta till flykt.

Framöver är jag även lite sugen på att testa driva kor med honom så denna vändningen var ett glädjande besked.


Så här såg det ut första gången jag gick förbi när Z endast var 1 år och då hade dem jagat oss ett par hundra meter längs med staketet.


Vem som helst kan bli lite skakig när så här många nyfiknar kor blir närgångna.   

Av Pauline Eriksson - 26 augusti 2015 09:26

Nu i veckan har vi påbörjat att panela om södersidan som har varit väldigt dålig sedan vi flyttat hit.


Huset är 110 år gammalt


Det visade sig vara en timrad stomme bakom.  

Av Pauline Eriksson - 23 augusti 2015 18:37

 

Igår var det kräftfiske för granngrabbarna som alla är en Ove på sitt härliga vis. Alla tre väldigt glada för sina fyrhjulingar som självklart fick följa med på deras lilla tripp. Jag och Ronja somnade väldigt tidigt igår kväll efter varit på tacos hos Nina. Idag har vi både hunnit träffa En kompis med promenad och fika samt lurat hit min mamma på lunch för att sedan ridit ut en runda med Cissi. zirocco skötte sig utmärkt och vi avslutade med en lång galopp i härlig känsla utan någon tendens till bock. 


Av Pauline Eriksson - 22 augusti 2015 14:03

Att skynda långsamt är nog alltid mitt råd när det gäller utbildning av unghästar men när det gäller Zirocco så har jag verkligen fått ta små steg framåt. Då han är en väldigt kraftfull och bestämd kille så har mitt första prio varit att ta ner han på jorden och försöka ha kvar honom där för när han veckla ut sina vingar okontrollerat så är det ingen människa som skulle klara sitta kvar på hans rygg. Förra hösten kände jag att han var sådär härligt trög, överreagerade inte på något men gick heller inte fram som man igentligen vill. Det var först då jag började jobba på framåtandan igen för att få en kontrollerad sådan utan en massa bockningar eller andra hyss och nu tycker jag att det börja släppa.

idag red jag i paddocken och han släppte bitvis både i traven och galoppen, det börja likna ridning och jag har en massa inspiration på att utbilda denna lilla spilevink.


 

Av Pauline Eriksson - 18 augusti 2015 11:25

De sista veckorna har verkligen varit hektiska och nu har allt blivit lite mer vardag igen. Det blev ingen överraskning för våra små vänner i lördag, vi skulle hämtat en ny liten get men tyvärr så passade det inte som vi hade trott.

Det blev istället en uteritt för mig och Cissi men inte den heller blev som det var tänkt då en av Farax skor gått sönder och de jag hade i reserv var för stora så det fick bli endast skritt. För Ziroccos del gjorde inte det något för det blåste en hel del så han hade ändå tillräkligt att hålla reda på i skritt.


Våra små vänner somn fortfarande är 7 och kommer nog vara det ett tag framöver.

 

 


I söndags åkte vi och kollade in klubbtävlingen, det blev Ronjas andra hästtävling som kommer bli många framöver...ler... På kvällen red jag Zirocco ett pass i paddocken och det gick riktigt bra, igår blev det Farax tur att få sig ett kort trailpass och nu om en stund kommer Cissi och ska rida honom.

Vi har kommit igång riktigt bra och det känns väligt bra att båda mina hästar rids numer regelbundet och kanske blev Cissi lite biten av westernridning när vi var på klubbtävlingen?


Farax o jag på EM:et i Danmark 2013, längtar till vi kan ut igen.  

Av Pauline Eriksson - 13 augusti 2015 21:24

Ikväll när jag fick en fri stund gick jag in till getterna och dem blev så uppspelta att hela gruppen började leka. Det började med att hästarna började springa i hagen en bit bort och då blev dem först lite rädda men det övergick sedan i bus och jag har nog aldrig sett dem så.


Hela gänget på en av bergshällarna i hagen, inga problem för dem att springa upp där. På lördag ska dem få en överraskning...

    

Idag har Cissi varit här och ridit Zirocco, det går riktigt bra och Z visar inga sura miner även att det blir lite missförstånd i markarbetet. Tror nog att mr Z har mognat en del de senaste månaderna, det är bra att även andra hantera honom för han blir väldigt lätt en enmanshäst annars.


Cissi och Zirocco 


 

Av Pauline Eriksson - 12 augusti 2015 10:18

Igår blev första uteritten med Zirocco av efter hans viloperiod och det gick superfint, dock får man vara med i svängarna för när han reagera på något går det i regel fort. Cissi red Farax och fick ett par gånger stötta Z vid "farliga saker" annars gick han först hela rundan. Farax har känts superfin sedan vi satte igång honom och jag ser redan fram emot nästa år när det "kanske" blir ett par tävlingar som vi kan åka på.


Ronja och jag går promenad nästan varje morgon och jag har plockat minst 15 liter gula kantareller bara längs med vägarna, ni kan ju tänka hur mycket mer det finns inne i skogen.


Detta är morgonens skörd.



När man har en liten Pluttunge nu så blir det inte lika mycket gjort här hemma och det har nog både Henke och jag börjat förlika oss med. Vi påminner varandra att vara nöjda om vi får lite gjort och i helgen började vi måla panelbräderna som vi ska ha när vi panela om huset. Tanken är att vi ska panela om södergaveln detta året men vi får se hur långt vi hinner.


Vi målar första gången innan vi sätter upp dem.


Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards