Alla inlägg under januari 2010

Av Pauline Eriksson - 30 januari 2010 12:18

Igår när jag skulle köra till jobbet så vill inte min dörr till lägenheten låsa upp sig, vredet var helt fast och gick inte att rubba. Blev full i skratt och såg framför mig att jag skulle få hoppa ut genom fönstret och ner i en snödriva  , men jag tog fram en tång och lyckades bräcka upp vredet som inte mådde så bra efter det.

Lasse (vaktmästare) var nog måttligt road över ännu ett jobb i vinterkylan nu efter allt snöskottande.


Härliga vinter

  


I torsdags fick Farax återigen vila, som ni förstår så har han 2 stående vilodagar i veckan och det tycker både han och jag är skönt. Igår kväll träffades vi med jobbet och beställde lite mat för att senare bowla så jag körde inte hem emellan men Elina tog hand om min Prins. Dem följde med Emmy och Alfred på en skogsrunda och idag så Elina att Farax hade varit superpigg och hade aldrig ridit honom när han varit så laddad. Vet inte men vi busar ju en del i skogen nu för tiden och snön gör inte honom mindre pigg utan tycker att det är helhäftig att "rejsa" så snön yr.


I morse red jag och Farax ut själva och red över några ängar där det brukar vara stigar som inte syntes nu och snön gick upp till knäna på Ruxen. Det blev tungt för honom men bra träning med höga benlyft.


Imorgon är det stallmöte där vi ska få reda på vad som kommer att hända efter att Anita (hon som driver stallet nu) ska gå i pension.


Hej hopp  

Av Pauline Eriksson - 27 januari 2010 20:07

Jag se det snöa, jag se det snöa, det va ju roligt HURRA!!    ...

Det är nog ingen som har missat att det är snöstorm ute och det är riktigt höga vallar, men tänk va mysigt det kommer att bli när det slutat blåsa och det bara är en massa snö..


Idag ville till och med hästarna komma in, dem kom i full fart.


Hur busiga som helst, Alfred kunde nästan inte stå still när jag skulle ta honom.

 


I måndags vilade Farax och igår fick han nya skor med snösulor runt om  så nu behöver jag inte oroa mig att det blir klampar i bakhovarna. Vi testade dem på direkten, Tove och Silvia följde med oss ut i skogen, det va ganska kallt om kinderna men annars hur mysigt som helst.


Ikväll blev det ett pass i ridhuset, men det var en pärs att bara ta sig upp till ridhuset, Herregud vad det blåste och vallarna var en halvmeter höga. Farax var nog lite orolig att vi skulle dra ut i skogen och blev för en gång skull glad när vi kom in i ridhuset. Ridningen kändes toppen, körde mest mjukgörande ganska lätta övningar för att han skulle få känna sig riktigt duktig. När vi till slut tagit oss tillbaka in i stallet så stretschade jag honom noggrant och myste lite extra men sen tyckte han det va dags att få mat.


Det ska bli spännande i morgon bitti om det går att komma ut i från stallet, skottade bort en jättevall precis utanför stalldörren men den har säkert blåst tillbaka om nån timme  .


Simma lugnt i trafiken eller stanna hemma är nog ett ännu bättre tips.    



Av Pauline Eriksson - 24 januari 2010 20:55

Idag fyller Karin år, min vän och Farax uppfödare, Ett Stort grattis till dig.  Hoppas att du har haft en superbra dag.


Här ser Ni Karin på Farax fantastiska mamma Axa, bilden är tagen i Blommeröd men är lite osäker på vilket år, härlig bild.


Även denna natten var kall och när jag släppte ut hästarna så stod termometern på -12. På förmiddagen kom Nettan, Valter och deras lilla tös Betty och hälsade på, efter en promenad så blev det kladdkaka och kaffe...mums...


På kvällen hade jag ridlektion för först Elina och Ida, det var stor skillnad på Ida som sakta men säkert börja släppa i bogarna och börja bli mjukare i munnen så Elina slipper ha så många kilo i händerna. Sen var det Tove och Silvias tur och oj vilken skillnad det har blivit på den hästen, visst är det mycket kvar att jobba på men nu börja hon lyssna och inte bara springa ifrån Toves hjälper. superbra jobbat både Elina och Tove, sen hjälpte Elina mig att hoppträna med Farax.


Har känt att Farax inte gärna vill hoppa med höger fram utan går nästan alltid ur hindret med vänster och det har liksom varit omöjligt att ändra på det.

Ikväll satte vi upp små hinder på mitten och så cirkulerade jag på volter och fick han att hoppa med höger fram, det blev en väldigt bra övning och ska nog i fortsättningen värma upp så.  


Nöjd Farax efter träningen ikväll och matte var minst lika nöjd med sin duktiga Prins.

  


God natt    

Av Pauline Eriksson - 23 januari 2010 21:31

Faraxen vilade i torsdag för jag och pappa hade bokat tid för att spela badminton, det är superroligt och hade jag inte haft häst så hade jag nog börjat träna det på riktigt.

Igårkväll red jag och Emmy ut i skogen, båda hästarna var pigga som vanligt i snön och i mörkret.


Imorse var det -14 grader   när jag tog ut Farax och ledde upp han till ridhuset, herregud va kallt det var men det va bara att bita ihop. Jag hade ju bestämt mig för att köra ett rejält pass och på kvällen skulle jag inte hinna eftersom jag hade lovat Tina att hjälpa henne att flytta.

Farax kändes luftig och fin och vi tränade en hel del på sidvärters rörelser och satte upp några koner för att inte fuska, han var jätteduktig och gick sen över till galoppombyten. Han har lite svårare att byta från höger till vänster och trycker då till med vänsterbogen precis i bytet framför allt när vi byter från volt till volt. Men det är oftast mitt fel för det händer när jag inte har han helt rak innan jag ber han byta, det är något jag måste bli bättre på.


Senare på förmiddagen hade jag lektion med Åke och Sonny, och det är redan stor skillnad på både ridning och markhanteringen bara efter några gånger. Det är egentiligen mycket lättare att lära sig när man inte har några tidigare kunskaper eller erfarenheter, och Åke har bra känsla men måste bara våga sätta lite press på Sonny. Den hästen är väldigt trevlig och lyhörd men samtidigt tuff och kollar av vem det är som bestämmer.


Bild från förra helgen. Visar Åke hur han ska göra när Sonny vill stå på mina fötter och hur han kan göra lite flyttövningar för att stärka sitt ledarskap över Sonny.


Efter att ha fått i mig lite mat så körde jag till Friskis för att vara med på Cirkelfyspasset, det är helt sjukt jobbigt det passet men väldigt roligt och det är skönt efteråt  .

Senare på kvällen hjälpte jag Tina att flytta så nu bor hon mitt emot mig.


Imorgon kväll blir det eventuellt hoppträning för mig och Farax om Elina kan hjälpa oss och sen har jag lovat att hjälpa Tove med Silvia, så man kan nog säga att det är full fart som vanligt...ler...


Så här såg det ut tidigare i veckan på mitt jobb, engångsgrill och korv med bröd till lunch, det var toppengott, anmälde mig frivilligt som husmor för att få komma upp från grunden en stund.


Här är resten av krypgrundsligan, fr vä Jonas, Jari och Micke, hårt arbetande gäng på en väldigt primitiv men trevlig lunch  ... vet inte om det uppskattas av dem att läggas ut här på bloggen men eftersom chefen är en trogen läsare så kanske han tycker att det är roligt...ler...


Kramis     

Av Pauline Eriksson - 20 januari 2010 20:36

Det var länge sedan man kände sig van vid att brodda när det är dags att rida ut, det var många år sedan snö har legat så här länge. Som ni säkert har förstått så gillar jag det, och ikväll skojade jag och Emmy om hur bra vi har blivit på att brodda.

Kan inte påstå att jag va jättesugen på att rida ut i skogen ikväll efter att ha legat under ett hus hela arbetsdagen (kände mig lite stel och sliten) men jag är glad att Emmy "tvingade" mig att följa med. Det blev en helt underbar ridtur med perfekt temperatur (-3) och det va bra eftersom Ruxen få troligtvis vila imorgon.


Faraxen som 1-åring hemma i trädgården utanför mitt föräldrarhem  brukade köra dit och gå en runda när han va liten för att öva på att åka transport. Vilken härlig tid det var när han va liten, vi hittade på så mycket tosigheter.


Igår kväll red jag i ridhuset och la fram en massa bommar, vi har lite problem när det blir många bommar efter varandra i Trailen. Farax spänner sig ofta vid den första och då blir avstånden fel till nästa så det är verkligen något vi kan bli bättre på framför allt när det blir bommar på en volt i galopp. Då vet han inte riktigt hur han ska bete sig och galoppen går mer uppåt än framåt, det är även viktigt att inte fram- eller bakbenen saxa bommarna för då blir det avdrag.


Trailen på Arabriksmästerskapen förra året, det är väldigt roligt att rida trail men väldigt svårt oxå.


Pratade även med min tränare/vän Pernilla igår och som vanligt får man en liten energi- och inspirationskick av henne samtidigt som prestationsångesten ger sig till känna.

Det är mycket tack vare henne som Farax och jag har orkat ta oss genom de sjukdomar och skador som Farax har haft genom åren och kommit dit vi är nu. Hon har på nåt sätt alltid varit säker på oss "trotts allt" och jag har många gånger undrat hur hon har kunnat vara det (när man själv inte har trott). Varje gång jag ringt till henne med nåt som har hänt så har hon alltid lika glatt sagt att "Nu kommer du att lära dig massor"...hahaha... och lika många gånger har jag känt att jag vill inte lära mig mer om skador och sjukdomar  hihi.

Jag är så glad att hon fått mig att kämpa och på så sätt fått uppleva alla dessa fantastiska upplevelser som jag har haft med denna underbara häst.


Tack till dig Pernilla än en gång..


och kramis till Er alla bloggläsare  

Av Pauline Eriksson - 18 januari 2010 21:35

Precis hemkommen från Styrka-steppass, jätteroligt ikväll för jag hängde med riktig bra, kul oxå att syrran hängde på. På torsdag ska pappa och jag träna badminton och det är väldigt roligt men det var längesen och man brukar få en väldans träningsverk i skinkorna.


Idag har det snöat och det är väl blandade känslor, hade det inte varit blötsnö så hade jag varit glad men nu blir det mest blask och det gillar jag inte  .


I lördags kväll blev det mycket riktigt mys med goda räkmackor och lite vitt vin och sen sov jag över hos mamma och pappa.

Gick med voffarna på morgonen och sen gick jag och Hugo till pulkabacken och åkte på en sån där rund pulka. Det gick som bara den och Hugo skrattade gott när jag nästan åkte in i ett staket  .


Isak med matte i skogen igår. (bilder tagen med min mobil, inte så bra skärpa.)

  

 

Hugo i pulkabakcen.


På eftermiddagen hämta jag och Emmy hö och medans Emmy körde och lämnade släpet så hade jag ridlektion för Elina och Ida. Sen hjälpte Elina oss när vi hopptränade, igår blev det kombinationsträning med 2 galoppsteg emellan. Det gäller att komma in rätt i kombinationen för annars blir det ett konstigt andra språng, vi hade lite problem i början så vi körde bara låga hinder. Men som vanligt så är jag så nöjd med min fina häst och han gjorde verkligen sitt bästa, tanken är att fortsätta hoppträna en dag i veckan ialla fall några veckor till. Idag fick Faraxen vila.


Nu är det snart natten och dax att sova... god natt


Av Pauline Eriksson - 16 januari 2010 16:57

Denna dag har varit fullspäckad som så många andra dagar i mitt liv, men det är så jag vill ha det, bara jag inte har överbokat så man blir sen till något så är jag nöjd.


Emmy och jag började dagen med en härlig skogstur och pojkarna va väldigt pigga så det blev lite "high chapparal" på hemvägen. Imorgon ska vi förhoppningsvis hoppträna men först ska vi hämta hö på eftermiddagen och sen har Elina och Tove bokat ridlektion så vi får se vad vi hinner efter.


När Farax och Alfred va på plats i hagen och fått sitt hö så körde jag till Öljersjö för att hålla lektion för Åke och Sonny.


Dem är härliga elever, Åke som inte har ridit så mycket och Sonny som är ganska erfaren men gärna gör sina försök att bestämma över Åke.


Åke började i slutet få kläm på både tyglar och skänklar.. Mycket bra jobbat  , och Sonny började förstå att även Åke kan vara bestämd.


Lina va med och fotade lite och lyckades få en kul bild på mig när jag visade och vevade med armarna, ingen aning om vad jag håller på med  


Sen var jag bara hemma och vände för att åka in till Friskis och va med på "cirkelfys" och kära nån va jobbigt det va, kommer ha så jä... ont imorgon  . 

Nu ska jag köra hem till mor och far, äta goda RÄKMACKOR och kanske dricka ett och annat glas vin för det är jag minsann värd...eller hur..


Trevlig kväll så höres vi imorgon kanske  

     

Av Pauline Eriksson - 15 januari 2010 20:11

Igår fick Farax stå för jag bestämde mig för att testa ett aerobicspass på Friskis, men just det passet var nog inget för mig. Det va för mycket "hopp och skutt" som sån där vanlig jympa när man står i ring, jag blir så himla fnittrig och känner mig löjlig. Imorgon ska jag nog på cirkelfys   och det är helt sjukt jobbigt men väldigt roligt.


Var lite orolig för min Prins eftersom han inte kändes helt okej i onsdags när jag red, men ikväll blev det en väldigt bra pass. Efter en rejäl uppvärmning med mycket samling så red jag en hel del förvänd galopp och han var väldigt fin och luftig. Sen övergick jag till skänkelvikning i galopp med byten och det blev väldigt jämna och "rena" galoppombyten, körde även byten i vart tredje snett igenom och han var superlydig  . Avslutningsvis gjorde vi en backövning för att stetcha ut ryggen och efter stretchade jag alla ben och hals samt masserade hans nacke...mys... tycker Ruxen att det är.


Hahaha, ett av våra första ärevarv, året är 2007. Vi va såå glada  


Imorgon ska Emmy och jag rida ut i skogen och sen ska jag ha ridlektion för Åke och Sonny, hade en lektion för dem tidigt i höstas men sen fick dem ringorm i stallet och det vill man ju inte ha. Nu ska vi igång igen och Åke är väldigt ambitiös och vill gärna tävla till våren.


Höres imon

  

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards