Alla inlägg under april 2011

Av Pauline Eriksson - 28 april 2011 06:52

De senaste kvällarna denna veckan har vi röjt och stänglsat en ny hage som pållarna ska få gå in i ikväll, det är i alla fall lite gräs och annat som dem kan gå och tugga på. Det är även bra att dem få vänja magarna lite försiktigt vid det kraftiga gräset som kommer upp nu.


Faraxen har fått stå ett par dagar efter tävlingen men igår eftermiddag så stack vi ut i skogen en runda och det var härligt.


Syrran red Migge i helgen när hon passade gården och Henke har ridit nu i veckan så även gamlemannen börjar komma igång i sin kropp och ser mycket mjukare ut redan. I måndags tog jag ut Zirocco i paddocken för longering och jag blev alldeles lyrisk när han visade upp sin flygande trav, han har verkligen ett fantastiskt steg den lille parveln. Zirocco har tappat en del hull nu vid fällning och så har han växt väldigt mycket den senaste månaden så jag trycker i han mat för tillfället.


Höres snart igen

Av Pauline Eriksson - 25 april 2011 08:37

Jag måste bara börja med att säga vilket fantastiskt väder vi har haft denna helg  helt underbart.


I fredags förmiddag hjälpte vi min farbror att plantera granplantor och på eftermiddagen var det helfokus på att packa transporten, bilen och få iordning Farax inför tävling. Det blev en "pärs" när vi skulle bada Faraxen för vi hade ingen koppling till kökskranen som vi hade tänkt att ta varmvatten från och vi försökte täta som galningar men det slutade med att Henke fick langa varmvatten i en vattenkanna genom köksfönstret.


Tidigt på lördagsmorgonen rullade ekipaget iväg, syrran och mamma har haft ansvaret för Zirocco, Migge och Baronen så det har känts tryggt men ändå sa jag till Henke att "tänk så mycket vi skulle få gjort denna helgen om vi varit hemma".

Men det har varit sååå skönt att ha varit i väg ett par dagar.


Vi var i god tid på tävlingen så vi hann med både fika och titta lite på tävlingarna innan det var dags att göra iordning Farax.


Henke var Hästskötare under denna tävling och trivdes som fisken i vattnet...ler...


Henke skötte sig exemplariskt även om det inte blev så mycket glitter på Farax som det brukar bli när syrran är med.

Denna tävlingen innefattade cuper och jag hade anmält oss till pleasure, horsemanship och trail, kvalen i pleasure och horsemanship gick på lördagen och vi kom till final i båda klasserna. Farax har ju inte varit i gång så länge och nån vinterträning har det inte heller blivit men han var så duktig.


Det var kul att vara på tävling igen, kanske inte samma tävlingsinstinkt som tidigare men roligt att träffa alla goa glada skåningar.


Kompisen Janicke och hennes Prinsen kvalade oxå i pleasuren och var jättenöjd med det, vi var med bjudna hem till Janicke och hennes sambor Magnus (som ävem såg till att jag fick ögonen på Zirocco). Farax fick gå ut i hage och var jättenöjd med det och när vi hade hjälpt Janicke med deras andra hästar så hämtade Magnus och Henke pizzor som vi vräkte i oss och efter nåt glas vin/öl så tog vi in hästarna och sen nattade vi oss själva.


På söndagen var det trailkval så vi fick åka lite tidigare än Janicke och hennes Prins och väl uppe på Farax igen så kändes han ganska trött i ryggen men efter ett tag så mjuknade han till.


Trailmönstret var svårt men roligt och vi tog oss igenom det bra men gjorde tyvärr en större miss på slutet som gjorde att vi missade finalen. Nu kanske detta va bra eftersom finalmönstret var otroligt svårt, ett av det svåraste jag har sett i sverige och det var endast 4 av 10 som blev placerade, vilket innebar att 6 st ekipage blev diskade pga för stora fel eller felridning.


Inför finalerna till pleasuren och horsemanshipen så kändes allt bra och jag tror inte att Farax kan gå så mycket bättre än hur han gick inte heller i finalen i  horsemanship men ändå hamnade vi i botten. Faktum är att vi var 3 st duktiga arabekipage och vi hamnade allihop i botten och jag har aldrig varit med om att det har varit så uppenbart att domarna främjade dem som satt på en paint eller quarter. Det var tom någon som inte följde mönstret fullt ut som kom 2:a och vi fattade ingenting. Faktiskt lite besviken för det är ibland så att man inte känner sig riktigt rättvist bedömd när man sitter på en arab  .


Hur eller hur så har vi haft en superhärlig helg och det va skönt att komma hemifrån en stund men vad vi längtade hem till Barri och hästarna igår när tävlingarna var slut.


Idag blir det fullt ös på gården igen.  Hej hopp

Av Pauline Eriksson - 18 april 2011 21:54

Henke skulle byta däck på transporten i helgen och hämtade den med Wheel Horsen.


Trodde väl inte att detta skulle gå när jag såg Henke backa till med Wheel Horsen, men den där lilla traktorn klara mer än man kan tro.


Hästarna har fått ha det bra i hagen idag och imorgon kommer hovslagaren och alla ska bli fina om fötterna.


Hej hopp  

Av Pauline Eriksson - 17 april 2011 19:56

Mycket har hänt i helgen som vanligt när det gäller oss och det har varit mycket häst. I fredags red jag en stund i paddocken och när jag var klar så fick Henke prova Farax en stund och det gick såååå bra att han tom galopperade honom nåt varv. Det såg jättefint ut och Henke fick mersmak  och nu är målet en klubbtävling på Farax nästa år.


I Lördags var Henkes föräldrar här och hjälpte oss, Henke och hans pappa jobbade gärnet medans jag och Henkes mamma åkte ner till min mamma och sen åkte vi vidare till Holmsjö marknad där vi strosade runt en stung.

Väl hemma igen fick jag och Yvonne oxå jobba lite, senare på kvällen red jag ett kort pass i paddocken.


Idag har vi varit nere på klubben och "rostat" av Farax i en C-tävling, hade inga direkta förväntningar men Faraxen gick som en bil. Hur följsam och fin som helst och det känns nu spännande och kul att åka till Bökeberg i Påskhelgen.


Kul att vara igång igen


Vi var med i Ranchtrail och ett moment är att man ska dra ett däck i serpentin


Ett annat moment är att kasta lasso, kanske inte min specialitet


När vi kom hem igen så tog jag ut Zirocco och passade på att lastträna honom när jag ändå hade transporten framme. En än gång så får man kalla honom Super-Z för han skötte sig exemplariskt, och jag som trodde att han hade en traumatisk upplevelse när han åkte hit, men icke. Vi gick några varv runt bilen och transporten och så satt jag en stund på lemmen och sen följde han bara med in, hur duktig som helst min underbara lilla kílle.


Efter maten som spisades ute så kröp Baronen upp till Henke och ville ha en kelestund.


Det är ju hur mysigt som helst att ligga och sola i gräset, Modiga Barri har funnit sin plats på gården.


Efter lite mat i magen så drog jag och Henke loss med att dra ihopa ris som Henke hade röjt så det blev en rejäl hög innan vi gav oss.

Sen var det Migges tur att få uppmärksamhet, Henke sadlade och sen tog vi en sväng i skogen, Henke på Migge och jag gick.        


Lugn och fin skogstur, det är livet


Kämpa på så hörs vi  

Av Pauline Eriksson - 14 april 2011 06:41

Igår kväll blev Baronen officiellt en stallkatt, han har blivit så modig den sista tiden.

Baronen som har varit helt otroligt rädd för hästarna att han velat försvinna från jordens yta när han har sett dem på 30 meters håll, vågade sig in i stallet igårkväll även när hästarna var inne.

För nån kväll sedan så var han även med Henke i maskinhallen när han bytte däck på volvon så innekatten är påväg att bli en riktig bonnakatt  .


Baronen har en skön stil.


I tisdags var syrran här och red Migge, jag och Zirocco gick med, det gick bra och den gamle mannen verkar lycklig att få komma ut i skogen igen. Efter prommenaden red jag Farax barbacka en stund i paddocken, det var ett tag sedan jag red barbacka så balansen var därefter i början.

Igår gjorde vi ingenting med hästarna för vi var iväg hela kvällen men idag blir det ridning.


Tjo

Av Pauline Eriksson - 11 april 2011 21:01

Det kändes nästan som en sommarkväll när vi gav oss iväg ca halv 8, ljust, vindstilla och fullt med fågelkvitter.....Underbart 

 

Henke med pojkarna innan ridturen ikväll

 

Av Pauline Eriksson - 11 april 2011 07:14

Det har varit dålig uppdatering denna vecka men den gick så fort så jag vet nästan inte vad som hände mer än att det har varit fullt ös hela tiden.


Jag vet i alla fall att alla hästarna har fått vara i fokus var och en och det känns väldigt bra. Jag har både ridit Farax och gått prommenader med Zirocco och Migge har oxå fått börja röra lite på sig. Henke har skrittat 2 gånger och sen har syrran varit här och provat en gång och hon ska hjälpa till att skritta igång den gamle mannen. Det är lugnt och trevligt i flocken nu förrutom att Zirocco får sina galna ryck och ibland får han även igång Farax och Migge.


Det jag oxå vet är att min älskling Henke har fyllt år och man kan nästan säga att vi har firat i 3 dagar för det har i alla fall varit folk här från fredag kväll till söndag em.

Det har varit väldigt trevligt och nu är det nästan bara en månad kvar tills jag fyller (???) år och nytt kalas det då blir...


När det gäller tävlingar så har jag inte varit så "på" detta året för som man kan fatta så är inte det högsta på prioriteringslistan. Men både jag och Henke tycker att det är kul att ut och åka och Farax har känts fin att rida, så det blir nog en tripp till skåne i Påskhelgen. Nästa helg har jag anmält mig till en C-tävling som min klubb (EWR) anordna för att rosta av Faraxen lite i framför allt trail eftersom att han inte har gått över en ända bom denna vintern.


Nu är även proppen för Arabsportcupen klar och den finns på hemsidan www.sasc.se under mina länkar till höger "Arabsportcupen 2011". Jag är själv drivande i att den skulle bli av i år så gå in och kolla, sprid det vidare till alla arabhästägare Ni känner för det finns klasser för alla nivåer/dicipliner.


Kramis

Av Pauline Eriksson - 3 april 2011 19:40

Denna härliga dag började med en ridtur på Farax och vi hittade en ny runda, men jag va lite nervös ett tag när jag mitt ut i skogen inte riktigt visste var jag var  . Dåligt lokalsinne som jag har så blev jag oerhört glad när jag kom ut på en väg som jag kände igen och ganska nära hemma faktiskt.


Efter att jag tagit hand om Prinsen körde jag in till stan och handlade färg mm, samtidigt så va Henke och grävmaskinisten i full gång med att gräva upp framför stallet för att lägga ner en ny trumma så vi slipper översvämmningar förhoppningsvis.


Henke dokumenterade jobbet




och alla var nöjda med slutresultate


När jag kom hem fortsatte jag på Henkes och mitt lilla projekt, måla och snickra på carporten och sen kom Henke och hjälpte till oxå. Vi blev nästan klara det återstår mindre målning på baksidan.


"Bättre än så här blir det inte för dem pengarna"


Nu känns det som att vi/jag måste börja måla även på den stora hallen för nu syns det verkligen att den är i behov av underhåll.


Tjolahopp              

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards