Alla inlägg den 18 oktober 2009

Av Pauline Eriksson - 18 oktober 2009 22:21

Dagen började hur bra som helst. Jag och Elina red ut en runda i Rosenholmsskogarna och Farax kändes superfin och vi tränade lite dressyr på grusvägarna och han bara svävade fram. Gjorde lite seriebyten och han va känslig och bytte galopp om och om igen bara genom att jag satt om, sen avslutade vi med ett "race" upp för en backe. Oj va fort det gick sa Elina med blöta ögon och jag kände oxå att mina ögon rann efter vinddragetSkrattande.

Efter att ha släppt ut kusarna i hagen och mockat boxen körde jag och Elina till familjen Thoresson som hade bokat träning med sin unghäst Lollipop. Jag har jobbat tillsammans med Erika, Emelie (systrar) och mamma Lotta några gånger i våras och ett par gånger nu efter sommaren. Lollipop är nämligen en väldigt bestämd dam och började få för mycket övertag över sina "mattar", nu är det nog så att det är Erika som är tilltänkt ryttare eftersom det kom ett halvsyskon till Lollipop i år som blir Emelies. Jag har försökt lära denna familj hur en häst tänker och vad som är viktigt att tänka på om man vill bli en trygg ledare till sin häst som också gör att man får en trygg och lyhörd häst som följer sin ledare vart man vill. Problemen visade sig väldigt mycket den dagen man bestämde sig för att lasta Lollipop i en hästtransport och då visade hon bestämt och tydligt att det tänkte hon inte finna sig i. När dem sen kontaktade mig så föreslog jag att vi skulle vänta med lastningen tills vi hade tränat oss till lite pluspoäng innan vi satte henne i den pressen igen. Enligt mig är transportering en av de värsta sakerna vi utsätter våra hästar för eftersom vi i detta skede tar bort det viktigaste en häst ha och det är deras första försvar "flykten". Därför måste man ha stor förståelse för att dem tvekar att gå in i denna lilla låda på hjul som man sen stänger in dem i och gungar igång. Träningen har gått väldigt bra och de har varit mycket goda elever så idag tyckte jag att det var dags att prova lastningen igen och det gick mycket bra. Lollipop var lite misstänksam i början men gick på transporten sen backade hon ut men när jag bad henne att gå på igen så gjorde hon det och efter några gånger till så var hon helt trygg inne i transporten. Vi stängde inte transporten idag utan ville att hon skulle ha en helt positiv upplevelse och det kändes som att hon fick detTyst.

Nedan kan ni se foton tagna av Emelie Thoresson, se även hennes fotosida i min länklista


Lollipop funderar lite...

  


Lollipop har funderat klart och följt med in i transporten...duktig tjej..

  


På eftermiddagen körde jag hem till min mor och far och tänkte leka lite med min systerson och min hund Isak, men det blev knappast som jag tänkt mig. Det blev ett stort polispådrag utanför på deras gata och hus evakuerades eftersom det hade varit skottlossning i ett hus längre bort, vilket flera timmar senare visade sig att en man hade skjutit sig. Det är gamla kompisar till mina föräldrar men ingen som dem har umgått med på flera år men ändå väldigt tragiskt och helt ofattbart att nått sånt händer så nära och en människa som man vet om. Känner mig fortfarande lite skakis och olustig och tänker på de anhörigaRynkar på näsan.


Måste nog försöka sova nu.. god natt

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards