Alla inlägg under april 2010

Av Pauline Eriksson - 17 april 2010 10:33

Vilken bra prudukt KylLera är  .


Igår när jag och Emmy skulle rida upp till Rosenholmsskogarna så kändes inte Farax helt fräsch när vi började trava. Jag har ju börjat vikta upp han på frambenen igen när vi rider ute för att han ska jobba igenom varje rörelse och när vi började trava så kändes det som att han gick orent bak. Jag satt av och kände igenom hans ben men ingen värme eller svullnad. Tog av viktmanschetterna och sprang med honom fram och tillbaka på vägen och då såg han "ren" ut så jag lät viktmanschetterna ligga och satt upp och red vidare. Ingen hälta men kanske lite framtung, vi red vidare och han kändes bättre och bätttre. När vi kom hem igen så streschade jag honom noga och kleta på rejält med kyllera på alla fyra benen, tänkte att om det är nån inflammation pågång så kanske jag kan häva den i tid.


I morse sadlade jag honom och gick upp i paddocken för att kolla honom och han kändes hur fin som helst  , men det blev ett kort pass och sen ner i stallet och la på mera kyllera innan han fick gå ut i hagen.


Imorgon är tanken att syrran och jag ska träffas i Johannishus på EWR:s bana för att köra ett hårdpass.


Emmy är nu anmäld och klar till tävlingen nästa Lördag på Bökeberg så i veckan blir det frisering av hästar och rengöring av utrustning.


Nu ska jag till Strömsberg för att hålla träning för Gittan och Karin, alltid lika härligt att komma dit till alla glada och goa.


Karins fina Robyn förra hösten när vi satt in henne, nu är det dags att hon blir ridhäst.


Ska se om jag kan ta några nya fina kort på dem idag...ler...  


Kramis   

Av Pauline Eriksson - 15 april 2010 06:49

Vi har redan hunnit med 3 st tävlingar detta år och det har känts som en väldigt bra start, just nu håller jag på att fundera ut vilka tävlingar vi ska åka på fram till EM & SM . Hade ju tänkt att tävla på Chappen detta året men nu vet jag inte längre? Har börjat fundera på att åka till Axwalla istället eftersom det är lite fler klasser jag kan tävla i där och för att det skulle vara "trevligt" att se hur den tävlingen är. Istället ge Farax en vilohelg innan EM & SM och bara åka till Chappen själv för att ha semester utan häst och kanske handla lite fina saker innan EM & SM som kommer helgerna direkt efter Chappen.


Så här ser min planering ut hittills:


24 april  B-tävling Bökeberg WHAO

30 maj  B-tävling Johannishus EWR

11-13 juni Axwalla RHA

2-4 juli Chappen (utan häst)

9-11 juli EM "för arabiska fullblod" Bökeberg

12-18 juli SM "för alla raser" Bökeberg

14-15 augusti Real Feel Show Bökeberg WRIS


Igår hade jag och Ruxen en supermysig uteritt, ja det var helt underbart väder och så hade dem sladdat grusvägarna så dem var mjuka och fina. I tisdags blev det ett pass i paddocken, jobbade en hel del med att få han att ge vänsterbogen som han alltid ska trycka med i galoppombytena.


Igår provade vi oxå westernsadlar på Alfred, Emmy har äntligen bestämt sig för att tävla lite western på sin lille Alfred och ska försöka följa med den 24 april och prova sina nyfunna vingar. Heja Emmy och Alfred.


Kramis


Av Pauline Eriksson - 13 april 2010 15:55

I söndags kväll gick jag endast en runda med Ruxen och igår hade jag en stressande jobbdag så det blev en skrittrunda på 30 minuter.


Ikväll ska Emmy och jag hämta hö och sen har jag tänkt ta ett pass i paddocken med prinsen.


Ca 14 dagar sedan jag räfsade bort löv och annat som skymde skotten till bambubusken, nu är det en väldans massa skott som kikar upp. Det är fortfarande kallt på nätterna så den avvaktar lite fortfarande... fortsättning följer på denna växtserie 

  

Av Pauline Eriksson - 11 april 2010 18:14

Hämtade jackorna som syrran och jag ska showa runt med resten av sommaren  . Tycker att dem blev jättefina och man vill ju visa att man är stolt över den där Faraxen.


Funderar även på att märka det fina täcket vi vann förra helgen.


Igår var det klubbtävling i Bräknehoby och det är som alltid lika trevligt att träffa likasinnande i samma klubb. Det var inte så många ekipage som hade kommit igång efter denna stränga vinter med för många ett startskott i rätt riktning.

Jag hade anmält mig och Farax i Reining och Versitail och jag är mycket nöjd med våra ritter, eftersom Reining inte är vår men som jag har tänkt att rida på Chappen i år så blev detta en bra träning.


Farax och jag var nominerade till "Årets sportekipage" 2009 (för arabiska fullblod) men den titeln knep våra ständiga konkurrenter Elenore och Hampus.

Stort Grattis till dem  ..............  


Eleonore och Hampus längst till vänster här på SM 2009


Idag har jag varit hos Familjen Thoresson och vi har lastat och kört deras Lollipop för första gången själv och det kunde inte ha gått bättre. Hon var lugn och trygg i transporten, stod nästan helt stilla när vi körde och var visserligen lite nervös när vi kom tillbaka men stod snällt kvar när vi tog bort bakbommen. Avslutade med att ta ut henne gå en sväng och gick på med henne på transporten igen och hon följde med direkt, stod där en stund och lastade sen ut henne igen och hon var helt lugn och trygg  .


Nästa helg är det ingen tävling men då ska jag hålla träning i strömsberg för Gittan, Sussan och Karin, det ska bli kul att få sparka igång dessa härliga pantertanter.


Ha det så länge     

Av Pauline Eriksson - 7 april 2010 19:13

Det var underbart att få komma ut i stallet och rensa hjärnan idag efter jobbet 

Efter att har borstat i över en halvtimme så red jag igång honom lite lätt, kändes superfin och så fortsatte passet rakt igenom. Körde voltarbete med tempoväxlingar, galoppombyten från volt till volt, stopp/rollback och han lyssnade fint, men om jag ska klaga på nåt så var väl inte spinnen jättesnabb men man kan inte vara bra på allt eller hur. Hur eller hur så är det en fortsatt bra känsla inför kommande utmaningar och Reiningen på lördag blir en utmaning med en början 4 spinn åt varje håll.


Full fart i reiningen på "Reel Feal Show" förra året


Njut i solen       

Av Pauline Eriksson - 6 april 2010 22:18

Tack till Er alla för Grattulationerna.


Faraxen har fått vila 2 dagar och idag har Emmy och jag varit ute i skogen och Ruxen var hur pigg som helst. Skönt efter en sådan urladdning i Lördags att veta att han fixa det. På Lördag är det dags igen, klubbtävling i Bräknehoby, alltid lika trevligt med massa härliga människor.

Det blir reining och versitaile för oss och det blir bra träning inför Chappen  , så imon blir det tufft pass i ridhuset.


Höres

Av Pauline Eriksson - 4 april 2010 11:57

Jag kan inte bli annat än helt otrolig ödmjuk över att få "previlegiumet" att äga The Fabulous Farax.


  

  


Igår sa speakern att Farax dag verkligen hade varit Fabulous och jag var tårögd av glädje när han gång på gång lät sig styras inne på arenan helt i harmoni.

Dagen blev otroligt lång och en av dem tuffaste tävlingsdagarna vi har haft eftersom tävlingarrangörerna inte hade möjlighet att erbjuda dagbox så fick han ha sina vilopauser i transporten.


Vi började dagen med trailen och han kändes superfin direkt när jag började rida fram honom så det blev bara lite lätt ridning innan jag gick banan.

Som jag tidigare har berättat så är det ibland "dubbleshow" vilket innebär att det är 2 st domare och denna tävling var det en kvinnlig  från Schweiz och en  manlig från Belgien. Dessa dömer helt i sin eget tycke och kan ibland tyckas vara konstigt och inte alls ovanligt att dem tycker olika. Den kvinnliga domaren verkade gilla Farax för hon hade oss etta i alla fyra deltävlingarna "Allbreeds".


Resultatet blev:


Trail:              kvinnlig domare 1:a, manlig 3:a

Pleasure:         Kvinnlig domare 1:a, manlig 2:a

Riding:            Kvinnlig domare 1:a, manlig 1:a

Horsemanchip: Kvinnlig domare 1:a, manlig 1:a


Inte så illa pinkat av en "arab", så himla nöjd och inte bara för resultatet utan för att alla ritter kändes mer eller mindre super. Vi liksom sammarbetade till hundra procent och skulle inte kunna begära mer av min lilla ponny som är helt otrolig att ha med sig.

Detta resultat innebar att vi gick vidare till final i Trailcupen och Pleasurecupen som jag hade anmält oss till som gick på kvällen kl 21:00. Då var det final mellan dem som gick vidare i "Allbreads", APHA-klasserna, AQHA-klasserna och även ungdomsklasserna. Detta blev en väldigt bra samling och väldigt jämna ritter, med 13 st ekipage gick i varje cup. I trailcupen slutade vi på en 8:de plats vilket jag är så fantastiskt nöjd med för den trailbanan som vi red gick inte av för hackor och på det sättet vi genomförde det så kan jag inte vara mer än nöjd. Sen till det helt sanslöst bra resultatet, vi blev nämligen 4:a i pleasurecupen i sjukt bra konkurrans och det är en klass som vi inte alls har tränat inför men Farax skötte sig såååå himla bra.


Prisskörden blev en väldans massa rosetter, presentkort, ett täcke och 500kr i prispengar, som Ni förstår så var det en "Fabulös" Dag vi hade.


Syrran har tagit en massa kort men har tyvärr tappat bort nätsladden till datorn och det är anledningen till att inte ens förra tävlingens kort har kommit upp men vi ska försöka lösa detta så fort som möjligt.


Ha det gött så länge

från en trött men glad hästägare  

Av Pauline Eriksson - 2 april 2010 18:53

 Idag blev det ännu mera trädgårdsarbete efter en natt på "Blåkulla"  , har lite hål i gräsmattan som jag la lite blomjord i och sådde nytt gräs. Sen köpte jag några små påskliljor som nu pryder utanför dörren.


Lite härlig Påskkänsla blev det minsann

  


Efter trädgårdsarbetet tog vi första fikan ute i solen, mycket trevligt men något kalla vindar. Sen blev det hög tid att börja förbereda inför morgondagen så nu är transporten och bilen packad och Farax är "välryktad".

När jag hämtade in prinsen så blev jag lite ledsen när han hade lerinpackning på båda sidorna och fick ägna en god stund att hitta honom. Sen red jag en stund i paddocken och han kändes fin och positiv och vi fick en härlig känsla inför morgondagens tävling.


Hoppas Ni gör som Yenna (Farax minsta skötare), hon skulle nämligen hålla alla sina tummar och tår


Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards