Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

En aningens uttråkad

Av Pauline Eriksson - 23 januari 2011 17:55

Säger Henrik att jag är och han har kanske lite rätt i det, jag har i alla fall inte haft nån lust att blogga på sistone men det kan oxå beror på att det inte har hänt så mycket roligt.


Nu ska det bli ändring på det för snart är våren här och då gäller det att vara med på banan. Nån ridning har det inte blivit och det på grund av att det är stenhårt och blixtehalt så inte ens broddarna kan tränga ner men nu när det har töat bort en del snö så kan man kanske börja skritta smårundor.


Det har faktiskt blivit ljusare om kvällarna så snart hinner man ut en stund efter jobbet tom, så nu ska humöret upp och hästarna igång,


Fina Faxen i skogen


Har ju en tid nu kollat på unghästar av olika slag och det är allt annat än lätt att hitta en ny kompanjon och just nu är frågan om jag ska chansa på en yngre (1-års hingts) eller nån som är äldre och mer färdig att börja rida på. Henke och jag har kollat på några denna helgen och nästa helg ska vi kolla på en annan men jag blir bara mer och mer förvirrad. Jag hade en trevlig 2-års vallak på gång för några veckor sedan men det blev ett för högt pris för mig så tyvärr fick jag lägga ner den.


Baronen har fått en egen säng som han gillar starkt, den sover han i på nätterna men på morgonen när min klocka ringer så hoppar han upp och gosar en stund innan jag stiger upp...ler...

  

 
 
Ingen bild

Ann-Charlotte Standert

24 januari 2011 21:20

Hej! tråkigt att höra att du förlorat en älskad vän... Alltid lika svårt när det händer. Jag och Peter skulle gärna komma o hälsa på Er och Baronen, skulle det passa i helgen som kommer?
Kram Ann-Charlotte

 
Ingen bild

Pauline

25 januari 2011 07:15

Hej Ann-Charlotte.
Ja det har varit en tung period men Baronen har varit en härlig tröst och det är jag tacksam för.
Ni är såå välkommna till oss, vad säger Ni om söndag kväll vid fem, sex tiden. Jag fixar en kaka som vi kan fika på...ler...
Kram Pauline

Pauline Eriksson

25 januari 2011 12:58

Eller nu dubbelbokade jag kvällen men Ni kanske kan på förmiddagen kl 10?

 
Ingen bild

Ann-Charlotte Standert

26 januari 2011 16:49

ja det skulle gå bra =) då syns vi Kram

 
Sofie

Sofie

27 januari 2011 18:47

Vilka fina Isak-bilder! Skickar er en kram. Vi kanske kan ses och spela lite spel ngn helg och lätta upp vintermörkret med lite skratt?
Vi har ju dessutom gott om vin....

http://www.tubbarp.se

Pauline Eriksson

28 januari 2011 12:53

Det låter trevligt, vi får kolla in våra kalendrar.
Kramis

 
Ingen bild

Folkesson

27 januari 2011 22:12

Hej Paulinskan

Vad trist med din älskade IZAK. Han det bra där uppe, han springer nog på äng och flamsar och busar. Det är tröst Paulin, han slipper plågas. // Kram Gittan

Pauline Eriksson

28 januari 2011 12:52

Hej Gittan..
Du har helt rätt med det är svårt ändå att acceptera att han är borta för alltid.

 
Ingen bild

Erik

30 januari 2011 21:27

Hej Pauline!
Idag lasttränade vi (jag och mamma) unghästarna. Först ut var Lolli. Eftersom det var ett tags sedan vi lastade sist hade jag inga direkt förväntningar på hur det skulle gå då du vet hur Lolli kan vara... I vilket fall, jag ställde Lolli framför "rampen" och lät henne stå där. Hon blev ganska snabbt uttråkad av att bara stå där och glo, så jag gick in i transporten med slappt grimskaft. Utan att jag tog något i repet följde Lolli dirket in i transporten efter mig. Lät henne står där ca ½ min, och backade sedan av henne (innan hon själv skulle göra det). Lastade sedan på henne en gång till utan problem, Efter ca 1 min flyttade mamma dit mellanväggen där den ska vara, vi väntade lite och sedan tog mamma på bommen. Lolli backade bak ett steg och kände bommen, men verkade inte särskilt bekymrad. Lät henne stå med bommen ca 1 min, sedan tog vi bort den, och lät henne stå lite till. Hon tänkte bakåt ett steg då, men jag korrigerade henne framåt direkt som hon lyssnade på. Innan hennes tålamod tog slut backade jag lugnt av henne.

Långt text, men hur som helst gick det jättebra!! Hon gick "dirket" in i släptet båda ggr och kunde stå kvar där utan att gå bakåt. Ut gick hon när jag sa åt henne att göra det!

När vi ändå hade transporten framme tog jag även ut Luxen. Han har ju inte blivit lastad sen han var föl, så han hade heller inga direkt krav på sig. Bara så han fick se transporten lite. Iaf, i början när jag ställde honom var han lite misstänksam, men nyfiken. Efter ca 5-6 min tog han själv upp frambenen på "lämmen". Där stog han ett tag och luktade och tkt det var spännande. Han tog ett steg till med frambenen. Backade av honom och ställde honom på nytt, efter ca 5-10 min (när jag hade gått in i transporten) vågade han sig upp med bakbenen och gick ända in i transporten. Hela han skakade, men han stog kvar framme vid bommen (trots att han slog huvudet i bommen, klantig som han är..). Efter bara en kort stund, backade jag ur honom. Avslutade med att han hade frambenen på lämmen igen.

Sammanfattning, båda unghästarna var över förvänting! Lolli verkade fatta vad som gällde, gjorde som jag sa med viss otålighet ;) Luxen fick bekanta sig med transporten och vågade gå in i släpet på första försöket!

Snart ska vi börja åka med Lolli. Målet är 3-årstestet i tingsryd 13-14 maj!

Häls. fam. Thoresson!

Pauline Eriksson

31 januari 2011 06:55

Heja fam. Thoresson!!!

Jättebra jobbat och det är klart Ni ska på 3-års testet med Lolli, det kommer att gå super.
Bara hör av Er om Ni¨behöver hjälp med gullungarna.

Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pauline Eriksson - 21 oktober 2019 06:37

September var det mest häst hela helgerna med träningar och tävlingar för både mig och Ronja. Igår började vi ett nytt projekt på gården. Henke grävde och jag hämtade virke så nu får vi se vad det blir denna gång. ...

Av Pauline Eriksson - 22 augusti 2019 19:56

Och vi kommer snart slippa 7 stolpar på gården. Lippy va med och kollade så allt gick rätt till, inte rädd för en Grävis direkt. ...

Av Pauline Eriksson - 13 augusti 2019 19:28

Igår satte vi de sista stolparna och efter 260 meter är vi rätt så trötta på att sätta staket. ...

Av Pauline Eriksson - 16 juni 2019 09:01

Vår nya 23 tons Grävis har fått börja visa vad han går för. Inom några månader kommer dem äntligen och gräver ner elen och vi slipper sju stolpar på gården. Samtidigt passar vi på att göra om hagarna. Igår va Hugo här och hjälpte Henke att flytta ...

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards