Direktlänk till inlägg 18 oktober 2010

Kallt

Av Pauline Eriksson - 18 oktober 2010 06:44

Det har verkligen kommit en rejäl köldknäpp och det har satt mig och Henkes eldningskompetens på prov. Vi har ju inte riktigt lärt oss hur mycket vi behöver elda i pannan för att det ska vara lagom så i helgen har det nästan varit för varmt när vi har eldat både i köksspisen och pannan  ...ler...


Migge var som sagt lite orolig i fredags kväll men det var ju inte så konstigt, men nu har han funnit sig till ro i både boxen och i hagen. Han är nog nästan lika förtjust i Farax som Farax är ihan förutom att han inte riktigt ville klia tillbaka Farax när han gjorde ett försök . Migge har blivit Farax nya trygghet och när Henke körde med röjsåg längs staketen i helgen så blev Farax lite orolig men Migge visade att det där var inget att bry sig om och så fortsatte dem att äta.


Tidiga mornar blir det, här ser ni Gården från vägen på Lördagsmorgonen precis när solen håller på att gå upp....


På lördagen var det som vanligt fullt ös, när hästarna var ute och fått mat så drog vi igång, Henke med röjsågen och jag med räfsan. Kl 11 kom Karin (Farax uppfödare) med familjen (hennes man PO och 2 av deras barn) för att kolla in vår gård och det enda Karin fick fram gång på gång var "Men Herre Gud". Hon vet ju mina framtida planer och tyckte att detta stället var perfekt för både lite hästträningar och boende för Farax, mig och Henke.


Dem stannade endast nån timme eftersom min mamma opererades i torsdags så skulle jag och Henke in till lasarettet och hälsa på. När vi varit hos mamma så handlade vi lite förnödenheter som tex ett elagregat och lite mat, sen körde vi till mitt föräldrar hem och hämtade upp både Isak och lille Hugo som skulle sova hos oss till på söndag.


Fullt ös var det som vanligt på den där lille Hugo.


Zelma var redan på plats och helnöjd när det kom fler som ville kela med henne.


Gammelmannen som är inne på sitt 14:de år börja bli lite skröplig men ändå ett härligt humör  , älskar denna lilla hund så himla mycket.


Hihi... Zelma är nog lite förälskad  


Hästarna har fått ta det lugnt denna helgen och bo in sig, men igår efter att Henkes föräldrar hade varit och hjälpt oss med både det ena och det andra så gick vi ut i stallet och ryktade både Farax och Migge och dem var lugna och fina båda två. Det är skönt att ha en rymlig stallgång som man kan pyssla med dem på kvällarna, i veckan har vi tänkt att ut och gå med dem lite och kolla in omgivningarna.


Höres 

  

 
 
Sandra

Sandra

18 oktober 2010 11:24

Vad mysigt ni har det! Skönt att både Farax och Migge trivs med deras nya boende. Jag har börjat lasta och lasta ur Lookie själv nu.. Men hur ska jag korrigera om hon börjar backa när jag står bak? Jag tänker att jag inte ska göra så stor grej av det (Det verkar bita på henne när jag nästan ignorerar grejer som hon gör) så fort hon har gått ut, ta in henne igen och börja om proceduren. För inte ska jag väl springa fram & spänna emot? Det känns som att hon redan är bakåt i tanken. Nu hoppas jag ju inte och jag tror inte heller för den delen att hon gör det men jag vill vara förberedd. Hon har fattat att det finns gott hö där inne så hon går gärna in ;)
Det blev en hel roman nu men tipsa gärna hur jag ska göra, för att det ska bli bäst för oss! Kramis

http://www.finpixia.se

 
Ingen bild

Pauline

18 oktober 2010 21:28

Hej Sandra

Duktiga du...
Jag tycker att det är bra att vara 2 st när man börjar skicka på hästen själv, främs för att man inte ska skapa ett problem som kan vara svårt att få bort sen. Då står en utanför och skicka på hästen och en inne och tar emot och som även kan vara behjälplig att ta i grimskaftet om hon inte tar din korregering utanför. Skulle hon ändå gå ut så tycker jag det är bäst att den (du) som står utanför tar över och gå in med henne för att det inte ska bli just en "grej". Gå sen tillbaka och gör ett nytt försök tills hon känner sig trygg i att gå in och stå själv.

Svårt att förklara i skrift men du få slå en signal om du behöver mer råd.

 
Sandra

Sandra

19 oktober 2010 13:04

Jag förstår hur du menar:) Nu har jag gjort så att jag har gått in med henne, stått en stund med henne där inne, sedan har jag gått ut och runt och tagit upp bommen medans Stoffe har stått utanör skötardörren. Sedan gått tillbaka igen och bytt grimma och knäppt fast henne. Jag kan inte fatta att vi är ute och åker på vägarna.. helt knäppt om man tänker hur rädd JAG faktiskt var. Lookie varnog inte hälften så uppskrämd som jag :)

http://www.finpixia.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pauline Eriksson - 21 oktober 2019 06:37

September var det mest häst hela helgerna med träningar och tävlingar för både mig och Ronja. Igår började vi ett nytt projekt på gården. Henke grävde och jag hämtade virke så nu får vi se vad det blir denna gång. ...

Av Pauline Eriksson - 22 augusti 2019 19:56

Och vi kommer snart slippa 7 stolpar på gården. Lippy va med och kollade så allt gick rätt till, inte rädd för en Grävis direkt. ...

Av Pauline Eriksson - 13 augusti 2019 19:28

Igår satte vi de sista stolparna och efter 260 meter är vi rätt så trötta på att sätta staket. ...

Av Pauline Eriksson - 16 juni 2019 09:01

Vår nya 23 tons Grävis har fått börja visa vad han går för. Inom några månader kommer dem äntligen och gräver ner elen och vi slipper sju stolpar på gården. Samtidigt passar vi på att göra om hagarna. Igår va Hugo här och hjälpte Henke att flytta ...

Presentation

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Besöksstatistik

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Sponsorer


Ovido - Quiz & Flashcards